Met een door Siemens ontwikkeld snellaadsysteem kunnen de hybride elektrische bussen in Stockholm en Göteborg binnen 6 minuten worden opgeladen. Het voordeel van het syteem is dat de volledige laad-infrastructuur in het laadstation is ondergebracht. Op de bus zelf hoeven alleen maar twee parallelle contactpunten en een WLAN-communicatiebox te worden aangebracht.

Het laadstation bevat een netaansluiting met transformator en gelijkrichter en een laadmast met contactarm. Wanneer de bus bij het laadstation arriveert, wordt via WLAN een verbinding opgebouwd, de bus geïdentificeerd en de accustatus opgevraagd.  Vervolgens wordt met sensors de correcte positie van de bus gecontroleerd. Zodra de chauffeur de handrem aantrekt zakt een pantograaf uit de laadarm op het busdak en wordt de accu binnen 6 minuten met een vermogen van 300 kW volledig opgeladen. De chauffeur krijgt informatie over de actuele laadtoestand van de accu en kan het laadproces beëindigen door eenvoudig de handrem vrij te geven. Het laadproces stopt automatisch als de accu eerder vol is.



De elektromotor van de door Volvo geleverde hybride elektrische bus (type 7900) kan een  maximaal vermogen van 150 kW leveren en wordt door een Li-ion-accubatterij op het busdak van energie voorzien. Op een volledig geladen accu kan de bus 7 kilometer elektrisch rijden.