Deze week is het zover: Volgens Tesla moet vrijdag de verkoop van Model 3 beginnen. Dit zou wel eens bepalend kunnen zijn voor de toekomst van het bedrijf. Over de aankondiging, iets meer dan een jaar geleden, hadden we op onze Duitstalige site al bericht. Nu wordt het dus ernst.

Alles bij elkaar zouden er al ruim 400.000 exemplaren van de nieuwe Model 3 vooruit zijn besteld. Hiermee wil Tesla gaan oprukken in de middenklasse en het elektrisch rijden en zichzelf als belangrijk automobielconcern vestigen. Nu komt de proef op de som: zullen de optimistische aankondigingen werkelijk bewaarheid kunnen worden? Er is namelijk beloofd om vóór eind volgend jaar alle vooruit bestelde voertuigen uit te leveren. Als u bedenkt, dat er in 2016 in totaal ongeveer 84.000 auto’s zijn uitgeleverd, kunt u begrijpen dat 500.000 eenheden een flinke uitdaging zal betekenen, want een autofabriek is niet gemakkelijk lineair op te schalen.

Er is nog veel meer, dat zich onttrekt aan lineaire extrapolatie. Het wordt ook spannend, wat er gaat gebeuren als de tot nu toe bevoorrechte bezitters van dure luxe Tesla’s de bestaande laadstations moeten gaan delen met een toenemend aantal plebs: gewone stervelingen die een Model-3 rijden. Als het aantal elektrische auto’s zo snel toeneemt, zullen er statistisch gezien files en wachttijden ontstaan bij het laden, want er zullen in dezelfde tijdsspanne maar ongeveer 50 % meer laadstations komen. Krijgen de dure Tesla’s dan voorrang of worden ze minder interessant, als ze met de middenklasse moeten concurreren om een stopcontact voor het opladen?

En dan komt er nog een heel nieuw fenomeen bij voor Tesla: serieuze concurrentie. Een Chevrolet Bolt kan qua prijs en prestaties heel goed concurreren en komt van een fabrikant met ervaring in de massaproductie. En in de komende jaren zullen ook Ford en de Europese, Japanse, Koreaanse en vermoedelijk dan ook Chinese autofabrikanten de concurrentie van alle kanten aangaan met een veelheid van modellen, ook in de luxe-klasse. Het wordt dus spannend...