Team FAST, een studententeam van de TU Eindhoven, heeft een generator voor bouwplaatsen ontwikkeld die elektriciteit opwekt door middel van duurzaam geproduceerd mierenzuur. Met deze generator wordt nu een pilotproject opgestart bij de bouw van de N211, in samenwerking met bouwbedrijf BAM Infra en de Provincie Zuid-Holland.
De studenten van Team FAST werken al een aantal jaren aan de toepassing van hydrozine als energiedrager, dat voor 99% bestaat uit duurzaam geproduceerd mierenzuur. De hydrozine wordt gesplitst in waterstof en CO2, waarbij de waterstof wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken. De CO2 die vrijkomt wordt weer gebruikt voor de productie van hydrozine, dus netto is de brandstof CO2-neutraal.

Stil en CO2-neutraal

Waar het team in eerste instantie focuste op het gebruik van hydrozine in de transportsector — er wordt ook aan een bus op deze brandstof gewerkt — denkt het team dat hydrozine ook op andere terreinen van nut kan zijn, zoals in de bouwsector. Hydrozine is een aantrekkelijke optie op locaties waar normaal gesproken geen elektriciteit aanwezig is, zoals op een bouwterrein. De brandstof is eenvoudig te tanken en heeft een hoge energiedichtheid. En in vergelijking met dieselgeneratoren worden geen stiktofoxiden uitgestoten en netto ook geen CO2. Bovendien maakt de generator weinig geluid.

Praktijkproef

Het team heeft inmiddels een pilotversie gereed van de generator, die nu gedurende twee weken in de praktijk wordt getest op de bouwplaats waar aan de N211 gewerkt wordt door bouwbedrijf BAM Infra. Het team zal hierbij een deel van de elektriciteit leveren met hydrozine. De N211, die wordt ontwikkeld in samenwerking met de Provincie Zuid-Holland, moet de eerste CO2-negatieve weg worden dankzij de verschillende duurzame initiatieven die bij het proces betrokken zijn.