Infraroodcamera's zijn heel handig voor het opsporen van isolatielekken in ruimtes, verstoppingen in afvoerleidingen en hotspots in elektrische installaties. Maar ook voor een elektronicus kan zo'n IR-camera uitkomst bieden bij het opsporen van warmteproblemen in schakelingen. In dit artikel vergelijken we twee IR-camera's van de Amerikaanse fabrikant Seek, die zich vooral onderscheidt van andere merken door zijn sensors met een veel hogere resolutie dan andere apparaten in dezelfde prijsklasse.

Waarschijnlijk hoeven we de meeste elektronici niet meer te vertellen wat een warmtebeeld-camera doet. In tegenstelling tot een normale camera is deze niet gevoelig voor het zichtbare lichtspectrum, maar alleen voor infraroodstraling. En die straling is een maat voor de temperatuur van de gemeten objecten. Die temperaturen worden in het beeld meestal weergegeven door verschillende kleuren.

Groot en klein

We bekijken hier twee producten van Seek in heel verschillende prijssegmenten. Aan de ene kant hebben we de semiprofessionele Seek ShotPro met een prijs van 850 Euro en aan de andere kant is er de Seek Compact, een opsteek-module voor smartphones van zo'n 300 Euro die leverbaar is in een Android- en iPhone-versie. Toch hebben deze twee één ding gemeen: Ze leveren beide een zeer gedetailleerd beeld waarop de warmteverdeling nauwkeurig zichtbaar is. Ter vergelijking: Een IR-camera in de prijsklasse tot 1000 Euro heeft een sensor met een resolutie van hooguit 160x120 pixels, terwijl de Seek ShotPro 320x240 pixels heeft. Zelfs de vrij goedkope Seek Compact heeft al een sensor met 206x156 pixels.

Seek ShotPro

De ShotPro is een standalone IR-camera met het formaat van een smartphone. De hele behuizing is voorzien van een stroeve rubber bekleding en het ding ziet eruit alsof het wel een stootje kan verdragen. Aan de voorzijde zit de lens in een extra beschermkap, aan de andere kant bevindt zich een 3,5" groot touchscreen. De camera kan via Wifi draadloos verbinding maken met een PC.

Bij het aanraken van het beeld op het scherm verschijnt onder en boven een balk voor verschillende instellingen. Met de bovenste balk ga je naar de voorkeursinstellingen met o.a. de keuze van de temperatuureenheid, de klokinstelling en de emissiegraad. De onderste balk geeft toegang tot de beeldinstellingen. Hier zijn verschillende kleurpatronen voor de weergave van de temperaturen beschikbaar, welke spot-temperaturen in beeld worden getoond en er is toegang tot de opgeslagen screenshots.

Een heel belangrijk icoontje is het "oog" dat de mogelijkheid biedt om het warmtebeeld te combineren met het beeld van de eveneens ingebouwde gewone camera. Er ontstaat dan een gemengd beeld dat veel duidelijker laat zien wat je aan het meten bent. Je kunt zelf instellen in welke mate elk beeld wordt weergegeven. Ook is er de mogelijkheid om het IR-beeld te verschuiven t.o.v. het zichtbare om ze zo nauwkeurig mogelijk over elkaar te laten vallen. Dit feature is ook op professionele IR-camera's te vinden.