Toen ik in november 2011 mijn eerste tablet kreeg, een iPad 2 die ik had gewonnen in een wedstrijd, voelde ik me heel ‘modern’. Tablets waren destijds nog behoorlijk nieuw en er werd altijd jaloers naar me gekeken als ik het gebruikte in de trein of in het vliegtuig. Ik heb erg mijn best gedaan om er een zinvolle toepassing voor te vinden, maar uiteindelijk heb ik het aan mijn kinderen gegeven en begin dit jaar heb ik het naar de milieustraat gebracht. En vandaag lees ik op Internet dat de verkoop van tablets dit jaar zal afnemen met 12%.

Bevestigt dit mijn gevoel uit 2011 dat tablets nutteloos zijn? Alleen maar bruikbaar als Internet-terminals? In maart 2012 won ik opnieuw een tablet, een iPad Mini dit keer, en ik gaf het zonder aarzeling meteen aan mijn vrouw. Mijn kinderen begonnen de nog steeds vrij nieuwe iPad 2 het “Giant iPad” te noemen. Dat was een bewijs dat in hun ogen een tablet niets bijzonders meer was.

Sinds de introductie van de iPad in 2010 stortte de hele wereld zich op de tablets, maar nu, zes jaar later, lijkt de hype voorbij te zijn. Tegenwoordig geven consumenten de voorkeur aan tablets met een afneembaar toetsenbord en aan slanke, convertible notebooks. Het lijdt geen twijfel, dat de smartphone verantwoordelijk is voor de terugval van de populariteit van het tablet. Gaat het tablet nog een comeback maken, of zal het dezelfde weg gaan als de PDA’s en de Nokia’s?