Naast elektrische en waterstofaandrijvingen spelen gasmotoren ook een belangrijke rol in de SCCER Mobility (Swiss Competence Center for Energy Research) van ETH Zürich. Voertuigen die worden aangedreven door opgewaardeerd biogas of synthetisch methaan ("e-gas") hebben een zeer lage CO2-uitstoot. Synthetisch methaan kan worden geproduceerd uit tijdelijk overschot aan hernieuwbare elektriciteit en CO2. Behandeld biogas en synthetisch methaan kunnen naar believen worden gemengd en bereiken met een octaangehalte tot 130 octaan een aanzienlijk hogere klopvastheid dan benzine, waardoor ze zeer geschikt zijn als brandstof voor verbrandingsmotoren. Om deze reden bereiken voertuigen op gas nu al een hoger rendement dan benzinemotoren bij hoge belastingen, bijvoorbeeld op de snelweg.

Door de hoge klopvastheid van methaan heeft deze efficiëntie echter nog steeds een aanzienlijk potentieel voor verbetering, aangezien de huidige gasmotoren in personenauto's doorgaans slechts licht aangepaste benzinemotoren zijn. Ze zijn daarom nog niet geoptimaliseerd voor gebruik met methaan. Om dit potentieel te onderzoeken, werd in 2015 het EU GasOn-project gelanceerd. Onderzoekers van ETH Zürich en Empa werken samen met Volkswagen Group Research.

 
Gedemonteerde voorkamer. Foto: Empa.