Elektor Team
Over dit artikel

6 V motorakkulader

Onder de vele reakties die wij kregen op de in september '94 gepubliceerde akkulader voor motorfietsen, waren er ettelijke afkomstig van bezitters van "classic bikes" en antieke auto's. Ook zij wilden hun akku graag in optimale konditie houden gedurende de winterstop. Maar jammer genoeg was onze lader speciaal bemeten voor 12-V-akku's, terwijl zij nog met oude 6-V-exemplaren zaten. De vraag was duidelijk: Kan de lader ook worden omgebouwd voor 6-V-akku's?
Dit artikel kan alleen worden gedownload door geregistreerde gebruikers.
Login | Registreer nu!
Component list
Weerstanden:
R1 = 1 x 1?
R2 = 1 x 150
R3 = 1 x 2k7
R4 = 1 x 1k8
R5 = 1 x 1 k
P1 = 1 x 1 k multiturn
Kondensatoren:
C1,C2 = 2 x 100 n
C3 = 1 x 220 µ/40 V rad.
C4 = 1 x 22 µ/25 V rad.
Halfgeleiders:
D1 = 1 x Schottky-diode 8 A, type BYW29-100
D2...D5 = 4 x 1N4001
D6 = 1 x LED rood 5 mm
IC1 = 1 x L200CV (pentawatt-behuizing)
IC2 = 1 x TLC555
Diversen:
K1 = 1 x 2-polige printkroonsteen, steek 7,5 mm
K2 = 1 x 2-polige printkroonsteen, steek 5 mm
Tr1 = 1 x nettrafo, zie tekst
1 kastje, bijv. OKWA9021065 of Bopla E435
1 koelplaat SK129 (5 K/W) voor IC1, plus bevestigings- en isolatiemateriaal
1 print EPS 940083
Reacties worden ingeladen...