Elektor Team
Over dit artikel

toerenteller

oor bromfietsen en scooters

toerenteller
Een zelfbouwontwerp als dit zou strikt genomen overbodig moeten zijn. Want eigenlijk zou elke fabrikant zijn auto's, motoren en bromfietsen standaard met een toerenteller behoren uit te rusten. Merkwaardig genoeg is dat op geen stukken na het geval. Een bromfietsende elektronicahobbyist hoeft gelukkig niet te berusten in dit gemis. De hier beschreven schakeling biedt namelijk een heel simpele mogelijkheid om het boord-instrumentarium uit te breiden met een betrouwbare toerentalindicatie.Wat bij auto's en motorfietsen ook al het geval is, speelt bij bromfietsen en bromscooters nog sterker. Als regel valt een accessoire als een toerenteller hier heel snel ten prooi aan de bezuinigingsdrift van de fabrikanten en treft men een dergelijk instrument slechts aan in dure en/of sportieve uitvoeringen. Een uiterst merkwaardige strategie, want zo kostbaar hoeft een toerenteller niet te zijn, terwijl het wel een uiterst nuttig instrument is. Zeker voor bromfietsen met een geschakelde (niet-automatische) versnellingsbak geeft een toerenteller veel informatie.
Dit artikel kan alleen worden gedownload door geregistreerde gebruikers.
Login | Registreer nu!
Component list
Weerstanden:
R1 = 2k2
R2,R7 = 22 k
R3 = 22 M
R4 = 15 M
R5 = 22 k
R6 = 100 k
P1 = 50 k instel (verticaal)
Condensatoren:
C1 = 10 ยต/16 V radiaal
C2,C3 = 10 n (steek 5 mm)
C4 = 100 n (steek 5 mm)
Halfgeleiders:
D1...D13 = low-current-LED groen
D14...D16 = low-current-LED geel
D17...D20 = low-current-LED rood
IC1,IC2 = LM3914
IC3 = TLC555
Diversen:
JP1 = 2-polige contactrij + jumper
behuizing: Conrad bestelnr. 84 22 30-55
print: bestelnr. 980077-1
oppikspoel: zie tekst
Reacties worden ingeladen...