Elektor Team
Over dit artikel

Grafische kaarten tweaken

meer snelheid via software

Liefhebbers van computerspellen weten het maar al te goed: zowel de processor als de grafische kaart in hun systeem kan niet snel genoeg zijn. Vooral bij de moderne spellen wordt enorm veel gevergd van de GPU op de grafische kaart. Na de recente introductie van het nieuwe snelheidsmonster van nVidia, de GeForce 4, staat het opvoeren van grafische kaarten ook weer extra in de belangstelling.Vroeger was het zo dat een grafische kaart alleen maar zorgde voor de omzetting van de beelddata naar een videoformaat dat de monitor kon verwerken. Die tijd is echter al lang voorbij. Tegenwoordig bezitten grafische kaarten een GPU (Graphics Processing Unit) die complexer van opzet is dan de CPU op het moederboard. Allerlei speciale taken en vooral grafische berekeningen worden rechtstreeks door de GPU verricht, zonder tussenkomst van de CPU. Op deze wijze is het mogelijk om complete vormen, schaduwen, lichtval etcetera te berekenen met een zodanige snelheid dat de gebruiker werkelijk vloeiende bewegingen op zijn beeldscherm waarneemt. Vooral bij computerspellen is dat natuurlijk heel belangrijk en daar wordt dan ook het meest effectief gebruik gemaakt van de rekenkracht van de moderne grafische processoren.
Dit artikel kan alleen worden gedownload door geregistreerde gebruikers.
Login | Registreer nu!
Reacties worden ingeladen...