Elektor Team
Over dit artikel

Gesloten loodaccu’s

Oude vertrouwde loodaccu nog altijd veel gebruikt

Gesloten loodaccu’s
In de auto, de boot of de caravan is de loodaccu met zuur nog steeds de onzichtbare steunpilaar van het boordnet. Deze oudgediende onder de accu’s bestaat al sinds 1850. De moderne uitvoering met gebonden elektrolyt en gasdichte behuizing is een bijzonder veelzijdige krachtbron.
Gasdichte loodaccu’s met gebonden elektrolyt worden al meer dan 40 jaar geproduceerd. Het elektrolyt (verdund zwavelzuur) wordt daarbij gebonden in silica-gel (lood-gel-accu, dryfit) of in glasvezel (AGM = Absorbent Glass Matt Technology). Bij overladen komt zuurstof vrij aan de positieve platen, maar die diffundeert naar de negatieve platen en wordt daar weer omgezet in water. Door deze recombinatiecyclus komen er bij deze accu’s praktisch geen gassen vrij, waardoor de behuizing geheel gesloten kan worden uitgevoerd. Om er zeker van te zijn dat de zaak niet openbarst bij overdruk, zijn de cellen (bij bijna alle gasdichte accu’s) voorzien van een zelfsluitend overdrukventiel. De combinatie van gebonden elektrolyt en een volkomen gesloten behuizing maakt het mogelijk de accu’s in een willekeurige stand te gebruiken ("Onze accu’s doen het in alle standen" was dan ook de slogan van een van de bekende accumerken).
Dit artikel kan alleen worden gedownload door geregistreerde gebruikers.
Login | Registreer nu!
Reacties worden ingeladen...