zBot: 10 A-powertrap voor DC-motor

Als we kijken naar het chassis van de zBot, blijkt dat er twee onderdelen bestuurd moeten worden: de stuurservo en de DC-motor.
De gebruikelijke manier om een gelijkstroommotor te regelen in zowel draairichting als toerental is de zogenaamde H-brug.De DC-motor van een Tamiya-auto is krachtig genoeg om de zBot te laten rijden met een snelheid van ruim 30 km/h. Daarbij verbruikt hij dan wel een stroom van zo’n 10 A, dus in de drivertrap moet worden gekozen voor MOSFET’s die geschikt zijn voor zo’n grote stroom. Er zijn dan nog volop keuzemogelijkheden.
De te gebruiken MOSFET's moeten dus de motorstroom aankunnen, maar ze moeten ook geschikt zijn voor een stuurspanning van 5 V op de gate. In dit geval wordt de vermogenstrap rechtstreeks aang
Dit Elektor-artikel verder lezen?
- Onbeperkt toegang tot Member Only artikelen
- 3 nieuwe edities van Elektor Magazine (digitaal)
- Meer dan 5000 Gerber-bestanden
- 20% ledenkorting op e-books (op elektor.nl)
- 10% ledenkorting op producten (op elektor.nl)
Stopt automatisch.
Wat is Members Only
Elektor zet zich in om hoogwaardige inhoud op het gebied van elektronica te bieden, waarmee tienduizenden betalende leden worden bediend. In het kader van deze inzet heeft Elektor de initiatief Premium gelanceerd, dat exclusieve online-artikelen voor leden aanbiedt, soms zelfs voordat ze in het magazine verschijnen.
Elke dag kunnen leden toegang krijgen tot diepgaande artikelen die het beste van Elektors premium-inhoud presenteren.
Dit initiatief heeft als doel leden te belonen met een vroegtijdige toegang. Zodra u bent ingelogd, kunt u moeiteloos genieten van deze exclusieve inhoud en deelnemen aan discussies over de voorgestelde projecten.
Terwijl Premium de beschikbare bronnen uitbreidt, zal Elektor blijven zorgen voor een overvloed aan gratis informatie.
Word vandaag nog lid van de Elektor-community om te profiteren van Premium en andere voordelen!
Discussie (0 opmerking(en))