Over dit artikel

Diesel gaat digitaal

Diesel gaat digitaal
Moderne auto’s met een dieselmotor zijn (praktisch) allemaal voorzien van een toerenteller. Omdat het een bekend feit is dat dieselmotoren langer meegaan dan hun op benzine lopende soortgenoten, rijdt er waarschijnlijk nog een groot aantal van dit soort voertuigen rond zonder instrumentarium om het toerental te meten. Daar hebben wij een oplossing voor.
Dit artikel kan alleen worden gedownload door geregistreerde gebruikers.
Login | Registreer nu!
Producten
Gerber bestand

De PCB bij dit artikel is als Gerber file beschikbaar gesteld. Elektor Members kunnen exclusief deze files gratis downloaden en gebruiken om de PCB zelf af te drukken met geschikte apparatuur óf de Gerber te laten drukken via een dienstverlener.

Elektor kan u bijvoorbeeld de PCB Service van onze partner Eurocircuits van harte aanbevelen. Deze dienst van Eurocircuits maakt gebruik van dezelfde productieprocessen die wij ook zelf gebruiken voor onze serie-productie.

Component list
Weerstanden:
R1,R2,R4...R8 = 4k7
R3 = varistor S14K14
R9...R16 = 220 Ohm

Condensatoren:
C1 = 100 µ/25 V
C2 = 10 µ/25 V
C3 = 100 n
C4 = 10 n
C5,C6 = 22 p

Halfgeleiders:
D...D8 = LED rood, rechthoekig
LD1...LD4 = 7-segment LED-display, common anode (HD1105)
T...T5 = BC557
IC1 = AT90S2313 (geprogrammeerd met hex-bestand 071133-11)
U1 = 7805T

Diversen:
X1 = kristal 3,6864 MHz
K1,K2 = soldeerpen
K3 = header 1 x 3 pennen
K4 = 2-pens header (+ jumper)
Hall-sensor UGN3140
Reacties worden ingeladen...