Faraday Future, een nieuwe fabrikant van elektrische auto’s (en concurrent van Tesla) introduceerde op de  Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas zijn elektrische concept-superauto FFZERO01.

Deze eenzitter is met zijn 1.000 pk meer een onderzoeksmodel dan een auto die bedoeld is voor dagelijks gebruik. De viermotorige sportwagen FFZERO01van Faraday Future beschikt over een modulaire accubatterij waarmee het voertuig in minder dan drie seconden van 0 tot 100 km/u accelereert en een maximumsnelheid van meer dan 320 km/u kan bereiken.
 
Met hulp van Chinese financiers (met wat hobbels door recente beursproblemen) is de elektrische auto van Faraday Future voorzien van een aandrijving die is gebaseerd op een zogenaamde Variabele Platform Architectuur (VPA) met een nieuw centraal geplaatst accusysteem dat is georganiseerd in modulaire reeksen. Door reeksen toe te voegen of te verwijderen verandert niet alleen de totale accucapaciteit maar wordt ook de mogelijkheid geboden om de wielbasis aan te passen en voor veiligheid geoptimaliseerde kreukelzones aan te brengen.

 
Faraday Future FFZER01 battery chassis
Chassis met accubatterij van de FFZERO01

Het intelligente modulaire concept met flexibele accu-layout en verschillende configuraties voor de aandrijving biedt de mogelijkheid om een uitgebreide reeks verschillende voertuigen sneller en efficiënter dan eerder voor mogelijk werd gehouden op de markt te brengen. De elektrische auto van Faraday zal vanaf het begin over zelfrijdende functies beschikken en Faraday doet ook onderzoek naar  mogelijkheden voor gedeeld eigendom of ‘pay-per-use’-gebruik. 

Helaas gaf een woordvoerder van Faraday Future aan dat er geen sprake kon zijn van testritten langs de Californische kust en ook zelfs niet van een review op Top Gear. Hij kon ook geen informatie geven over de prijs van het nieuwe voertuig.