3D-sensor voor mobiele apparaten

10 december 2013, 14:37
3D-sensor voor mobiele apparaten
3D-sensor voor mobiele apparaten

De Amerikaanse firma Occipital heeft een zogenaamde structuursensor voor mobiele apparaten ontwikkeld, waarmee het mogelijk is om 3D-opnames te maken van objecten, maar ook van complete ruimtes. Bovendien kan de sensor ook worden ingezet bij augmented-reality-spelletjes en is hij geschikt voor gebruik met apps waarin 3D-detectie wordt toegepast.

 

De structuursensor is ondergebracht in een kleine, circa 12 x 3 x 3 cm grote aluminium behuizing die met behulp van een speciale beugel aan de achterzijde van een iPad kan worden gemonteerd. Achter de geharde glasplaat aan de voorzijde bevinden zich een cameramodule en enkele infrarood-LED's. De module heeft een eigen voeding die goed is voor 3 tot 4 uur continu gebruik. De koppeling met de iPad gebeurt via een Lightning-connector. De fabrikant streeft er naar dat de sensor straks bruikbaar zal zijn op alle moderne iOS-apparaten met een Lightning-aansluiting. Met behulp van een speciale kabel is het ook mogelijk om de sensor aan te sluiten op een Android-apparaat of ander platform met een USB-aansluiting. Voor het ontwikkelen van software zijn open-source drivers beschikbaar voor Windows, Android, OS X en Linux.

 

Momenteel heeeft men enkele demo-apps voor iOS ontwikkeld waarmee de module kan worden gebruikt als 3D object-scanner, 3D kamer-scanner, een spelletje waarbij men kan spelen met een virtueel huisdier en een augnmented-reality-demo met virtuele ballen. Voor de productie van de structuursensor heeft Occipital een Kickstarter-project gestart dat inmiddels al meer dan 750.000 dollar heeft opgeleverd.
 

Reacties worden ingeladen...
gerelateerde items