Het is een uitdagend jaar geweest. De COVID-19 pandemie heeft beproefde basisstructuren veranderd. Maar veel bedrijven en instellingen hebben er ook nieuwe inspiratie uit geput. Benedikt Weyerer, de directeur van embedded world, deelt zijn gedachten over de nieuwe wegen die de beurs inslaat. embedded world 2021 DIGITAL is gepland voor 1-5 maart 2021.
 
Benedikt Weyerer (Embedded World 2021)
Benedikt Weyerer (Director Exhibitions embedded world, Nürnberg Messe)
Panik: Dank u voor dit interview. Kunt u ons iets vertellen over embedded world dit jaar. Wat mogen de deelnemers en exposanten verwachten?
 
Weyerer: embedded world 2021 DIGITAL biedt de embedded gemeenschap een eigen platform voor onderling contact. Dit jaar is het evenement volledig virtueel en neemt het de plaats in van embedded world in Neurenberg. Matchmaking en netwerken in de community is een prioriteit op het digitale platform, en beginnend op 1 maart bieden we hiervoor vijf dagen in plaats van de gebruikelijke drie.
 
Samen met de embedded world Conference DIGITAL en de electronic displays Conference DIGITAL presenteert de virtuele tentoonstelling het hele scala aan onderwerpen met betrekking tot de ontwikkeling van embedded systemen - van componenten, modules en complete systemen tot besturingssystemen, hardware, software en services. De ongeveer 300 verwachte exposanten, waaronder toonaangevende industriegiganten en innovatieve start-ups, presenteren zich op het digitale platform waar de virtuele tentoonstelling en de topklasse conferenties elkaar perfect aanvullen.
 
Naast bedrijfs- en productpresentaties kunnen de aanwezigen gesprekken met experts en toepassingsvoorbeelden in het exposantenforum tegemoet zien. Tot de hoogtepunten van de beurs behoren expertpanels over de onderwerpen ‘Embedded Artificial Intelligence’, ‘Safety and Security’, ‘Embedded Vision’, ‘Connectivity in IoT’ en diversiteit als succesfactor voor innovaties. De begeleidende conferenties bieden een eersteklas lezingenprogramma, top keynotes en gerenommeerde sprekers.
 
Panik: Hoe is de overgang van live naar digitaal ontvangen?
 
Weyerer: De terugkoppeling die we in talrijke gesprekken met klanten hebben gekregen, is dat de markt behoefte heeft aan embedded world - vooral in tijden van een pandemie. Het virtuele formaat biedt nieuwe mogelijkheden waar exposanten en deelnemers van profiteren. We plannen bijvoorbeeld speciale timeslots in de agenda voor deelnemers in de VS en China om rekening te houden met de verschillende tijdzones. Dit zou hoogstwaarschijnlijk niet mogelijk zijn geweest op het in-person evenement.
 
Wij zijn heel blij met de actieve deelname van exposanten uit de hele wereld. Naast bedrijven uit de VS zijn talrijke Aziatische landen zoals China, Japan en Taiwan vertegenwoordigd, evenals bedrijven uit Europa en zelfs Rusland, waardoor embedded world 2021 DIGITAL zeer internationaal is.
 
Natuurlijk ontmoeten we af en toe een zekere mate van scepsis en moeten we het nieuwe format uitleggen. Maar dat is niet verwonderlijk; investeren in een aanwezigheid op een beurs - live of virtueel - is immers een belangrijke investering voor elk marketingbudget. Al met al overheerst de anticipatie op embedded world 2021 DIGITAL, en de exposanten kunnen haast niet wachten tot het begint. Wij ook niet, trouwens!
 
Panik: Het charisma van het personeel op een beursstand - en natuurlijk de presentatie van de stand - kan in grote mate bepalen hoeveel inloopklanten het bedrijf krijgt. Hoe bereik je dat in 2021?
 
Weyerer: Met vier exposantenpakketten bieden wij maatwerkoplossingen voor de verschillende eisen van deelnemende bedrijven. We bieden ook extra, individueel te boeken diensten waarmee u de aandacht op uw aanwezigheid kunt vestigen. De sleutel tot succesvolle deelname is echter actieve betrokkenheid voor, tijdens en na het evenement - ook als het evenement virtueel plaatsvindt. Onze deelnamemogelijkheden, zoals presentaties in het exposantenforum, de matchmaking-functie en diverse lead generation-mogelijkheden, bieden hiervoor de beste voorwaarden. Reclame voor uw eigen aanwezigheid speelt nu al, vóór de beurs, een doorslaggevende rol. Wij ondersteunen u onder andere met op maat gemaakte assets voor digitale communicatie.
 
Panik: Beurzen zoals de uwe zijn een absolute must voor bedrijven. Maar veel marketeers zeggen dat dit in de post-corona toekomst voor live-beurzen wel eens zou kunnen veranderen. Wat is uw mening hierover?
 
Weyerer: Al vóór Corona werden productpresentaties virtueel gehouden, maar nu is er natuurlijk nog meer aandacht voor digitale formats, waardoor digitalisering een impuls krijgt in de beursbranche. Persoonlijke uitwisseling kan echter niet worden vervangen door een puur virtueel aanbod. De constructieve en dynamische sfeer die embedded world kenmerkt moet je live ervaren, dus ik kijk nu al uit naar embedded world 2022!