Hyundai heeft een RANC-techniek (Road Active Noise Control) aangekondigd die het al bekende ANC (Active Noise Cancelling) kan verbeteren en straatgeluiden met nog eens 3 dB extra kan verminderen. Om het in een auto stil te maken, worden verschillende technieken toegepast, waaronder dik dempingsmateriaal. Deze ‘passieve’ technieken kosten niet alleen geld, maar maken de auto ook zwaarder waardoor het brandstofverbruik toeneemt. Hyundai wil echter niet alleen motorgeluiden dempen maar ook ongewenst geluid dat van buiten komt.

Door de actieve technologie worden dus ook straatgeluiden bestreden zoals de (resonantie)geluiden van banden en wielen of chassis. RANC reageert snel op variaties van laagfrequente geluiden. Volgens Hyundai is RANC na zes jaar ontwikkeling inmiddels vrijwel productierijp.

Werking

RANC gebruikt versnellingssensoren en microfoons om akoestische signalen van de straat op te nemen; met een DSP worden deze signalen geïnverteerd en via luidsprekers weergegeven om het totale geluidsniveau te reduceren. Deze actieve geluidsonderdrukking blijkt effectiever dan passieve maatregelen.

Dankzij geoptimaliseerde algoritmen en overdrachtssnelheden duurt het slechts 2 ms om de geluidssignalen te analyseren en het juiste antigeluid te genereren. Het systeem moet overigens de rijgeluiden niet alleen voor de bestuurder zo veel mogelijk reduceren, maar ook voor de passagiers voor en achter. Daarvoor zijn complexe algoritmen nodig. RANC zal binnenkort worden geïmplementeerd in de Hyundai Genesis.