Nuance communications en het Deutsches Forschungszentrum für Künstliche Intelligenz (DFKI) doen nieuw onderzoek naar de beste manier om de ‘bestuurder’ van autonome auto’s te waarschuwen. Het lijkt erop dat bestuurders sneller reageren op voelbare (haptische) en hoorbare alarmen dan op visuele indicatoren die aangeven dat we de besturing moeten overnemen. Sinds het tragische ongeluk met een Tesla heeft de producent aanbevolen dat hun zelfsturende autopilot moet worden beschouwd als een ondersteunend systeem, dat wil zeggen dat de bestuurder alert moet blijven en de handen op het stuur moet houden, klaar om de besturing op elk gewenst moment over te nemen van de computer.

Bij een Level 3-systeem is overschakelen tussen de bestuurder en het systeem mogelijk, terwijl een Level 4-systeem werkt zonder input van de bestuurder. Ford is van plan om meteen met een Level 4-systeem te komen; zij stellen dat Level 3 gevaarlijk kan zijn. Stelt u zich eens voor dat u plotseling de besturing zou moeten overnemen, als de autopilot een gevaar detecteert waar hij geen oplossing voor heeft. Dat zou betekenen dat u voortdurend waakzaam moet zijn.

Misschien ligt het aan mijn cynisme, maar het lijkt mij dat in een wereld waar voertuigen met en zonder bestuurder tegelijk op de weg zijn, bestuurders weleens op het idee konden komen om hun auto roekeloos voor een autonoom voertuig te slingeren, wetend dat dat, met al zijn geavanceerde sensoren, altijd wel zou uitwijken of op de rem trappen om een ongeluk te voorkomen.

Stelt u zich eens de eerste ochtend in uw nieuwe zelfrijdende auto voor, op een weg vol handbestuurde auto’s. Gaat u dan eerder aankomen op uw werk, of juist later? Grote kans dat u op dag 2 overschakelt op handbediening… als die nog beschikbaar is.

Afbeelding beschikbaar gesteld door tesla.com