De Duitse automobielclub ADAC heeft onderzocht welke data zonder dat u het weet door de Mercedes-Benz B-serie, de BMW 320d en i3 en de Renault Zoe naar de fabrikant worden verzonden. ADAC benadrukt dat dit slechts een paar voorbeelden zijn. Zorgwekkend is dat naast gegevens over de werking van de voertuigsystemen  ook het gebruikersprofiel en rijgedrag van de bestuurder op de servers van de fabrikant terechtkomen. En vervolgens in het Wilde Westen van Cyberland… 

ADAC ontdekte dat de Mercedes om de twee minuten schijnbaar onschuldige gegevens verzendt, zoals  kilometerstand, brandstofniveau, koelvloeistofniveau en bandenspanning. Daarnaast ook hoe vaak de autogordels door stevig remmen zijn aangespannen. En het gaat nog verder met de GPS-locatie en het aantal afgelegde kilometers in stadsverkeer, op binnenwegen en snelwegen, waarmee de fabrikant  een gebruikersprofiel van de bestuurder kan opstellen. 

De hippe Renault Zoe bleek gegevens te ‘lekken’ zoals GPS-locatie en temperatuur en laadstatus van de tractiebatterij, allemaal via zijn CAN-bussysteem dat op afstand kan worden ingeschakeld. Naar het schijnt kunnen de bazen van Renault zelfs het opladen van de Zoe blokkeren als u een (lease)betalingsachterstand hebt. 

De BMW-makers in Beieren verzamelen voornamelijk gegevens over slijtage van motor- en transmissie-onderdelen. 

De ADAC heeft in zijn (Duitse) webpublicatie onder andere geëist dat autofabrikanten een lijst opstellen van alle functies en parameters die worden opgeslagen en dat ze autobezitters en werkplaatsen inzage geven in deze lijst.

Elektor Magazine heeft een OBD-shield voor Arduino in de planning staan.