Raspberry Pi Full Stack

In de loop van dit boek ontwikkelt u onder leiding van auteur Peter Dalmaris een IoT-applicatie en maakt u hoofdstuk na hoofdstuk kennis met nieuwe onderdelen van de stack. Dat begint op het laagste niveau: bij de hardware van de Raspberry Pi Zero. Daarna leert u met het besturingssysteem Raspberry Pi OS werken en de GPIO’s aansturen met Python-code om een LED te schakelen of een knop of temperatuursensor in te lezen.

Na deze basis verschuift de aandacht naar de webapplicatiestack. U installeert de webserver nginx, de applicatieserver uWSGI en het microframework Flask om eenvoudig webapplicaties te bouwen in Python. U leert ook een database bij te houden met SQLite3 en CSS en uw webpagina’s te ontwerpen met Flask-sjablonen. Uiteindelijk gaat u uw sensordata dan uitlezen in Python en naar die SQLite3-database schrijven en in de webinterface tonen, onder andere met grafieken in Plotly.

Ook diverse nuttige externe diensten komen aan bod, zoals Google Charts voor grafieken, Google Sheets voor datalogging, IFTTT voor waarschuwingen en Twilio om SMS-berichten te sturen. Dalmaris legt ook uit hoe u op afstand toegang krijgt tot de webapplicatie op uw Raspberry Pi en hoe u een TLS-certificaat aanmaakt en instelt.

Naast een goed overzicht van de hele stack die nodig is voor een IoT-toepassing, geeft Dalmaris ook talloze nuttige tips, zoals hoe u toepassingen automatisch opstart in Raspberry Pi OS, hoe u in Python correct tijdzones verwerkt met de Arrow-bibliotheek en hoe u JavaScript-code in uw webbrowser debugt.

Door de breedte van het onderwerp en de vele korte hoofdstukken raakt u soms de rode draad wat kwijt, maar één ding is zeker als u dit boek uit hebt: u bent in staat om een fullstack IoT-toepassing te bouwen.