3D-printers zijn de laatste jaren heel wat goedkoper geworden, wat de mogelijkheid om zelf allerlei voorwerpen te produceren heeft gedemocratiseerd. Maar het ontwerpen van die voorwerpen blijft een vaardigheid die je niet in 1-2-3 onder de knie hebt. Je dient een 3d-ontwerpprogramma te leren om modellen te maken die je aan je 3d-printer kunt doorsturen.

Traditionele 3d-ontwerpprogramma’s richten zich op designers en artistieke geesten. Voor programmeurs en ingenieurs bieden deze programma’s een manier van werken die haaks staat op hun denken. OpenSCAD (www.openscad.org) heeft een andere aanpak: het is geen interactief modelleerprogramma, maar een soort 3d-compiler die een script met code inleest en dat omzet naar een 3d-model.
Tam Hanna geeft ons een intensieve inkijk in deze aanpak in zijn boek Technical Modeling with OpenSCAD. In de loop van het boek legt hij uit hoe je enkele praktische voorwerpen modelleert in OpenSCAD, zoals een knop voor een oscilloscoop, een hanger voor in de kleerkast en een houder voor een zeepdispenser. De auteur heeft duidelijk veel ervaring met 3d-modelleren, blijkt uit de diepgaande uitleg waarin hij vaak heel concrete aandachtspunten en oplossingen aanreikt.

Toen ik aan het eind van het boek kwam, vroeg ik me af of ik in staat zou zijn om op een gestructureerde manier met OpenSCAD te werken. Dus hier is een tip: het boek geeft veel details, dus lees het aandachtig door zodat je niet verdwaalt, vooral omdat de auteur verhalende en anekdotische samenvattingen geeft.
Wat je in ieder geval krijgt, is een grondige uitleg van allerlei tools, inclusief voorbeelden uit de praktijk die je zeker in je eigen 3d-printprojecten kunt gebruiken, zoals afgeronde voorwerpen en uitsparingen voor schroeven en moeren. En hoewel het geen boek over 3d-printen is, krijg je ook wat tips om praktische modellen te maken die het je 3d-printer niet te moeilijk maken. Hou je van programmeren en wil je met je creaties eens uit de wereld van bits en bytes stappen, dan is dit boek zeker het begin van een spannende ontdekkingstocht.

Auteur: Tam Hanna
Uitgever: Elektor International Media
Prijs: € 29,95