Het prototype van het e-Bio brandstofcelvoertuig van Nissan maakt gebruik van 100% ethanol (of een ethanol-watermengsel) om een 24 kWh-accu te laden, en krijgt hierdoor volgens de fabrikant een actieradius van meer dan 600 km. 

Het uitstootvrije voertuig haalt zijn energie uit een vaste-oxide brandstofcel (solid oxide fuel-cell, SOFC), die de ethanol eerst omzet in waterstof en CO2 en vervolgens deze waterstof gebruikt om elektrische energie op te wekken. Het kleine beetje CO2 dat ontstaat wordt gecompenseerd door het groeiproces van suikerriet, dat veel voorkomt in Brazilië waar bio-ethanol een belangrijke motorbrandstof is. 



Zeker, Nissan verkoopt al een 100% elektrische auto, de LEAF, maar volgens de fabrikant maakt de nieuwe brandstofcel sneller opladen mogelijk (in landen zoals Brazilië aan de pomp, omdat de infrastructuur hier al aanwezig is) en zorgt deze voor een grotere actieradius. 

Bio-ethanol-brandstoffen worden voornamelijk geproduceerd uit suikerriet en mais. Deze brandstoffen zijn ruim beschikbaar in landen in Noord- en Zuid-Amerika en in Azië, met een goede infrastructuur in dit marktsegment. Door de eenvoudige verkrijgbaarheid van ethanol en de geringe brandbaarheid van het ethanol-watermengsel legt de bestaande laad-infrastructuur volgens Nissan geen beperkingen op aan het systeem, waardoor het eenvoudig in de markt kan worden geïntroduceerd.