De Raspberry Pi is een heel fijn boardje om even een prototype mee te bouwen. Hij is goedkoop en gemakkelijk verkrijgbaar en er is ondersteuning in de vorm van allerlei bibliotheken, programma’s en programmeertalen en er zijn zelfs verschillende besturingssystemen en uitvoeringen. Vanwege dit goed ontwikkelde ecosysteem (zoals we dat tegenwoordig noemen) kiezen veel makers de RPi als hart van het prototype voor het product dat ze willen bouwen en, als het klaar is, op de markt willen zetten.

De meeste makers zien het als volgt voor zich: op basis van het prototype en marktonderzoek wordt een verkoopprijs bepaald en een businessplan opgesteld. Het product wordt stapsgewijs geïntroduceerd, dus er wordt eerst een serie van bijvoorbeeld 1000 stuks geproduceerd. Als die bijna is uitverkocht, volgt er een tweede serie, natuurlijk groter dan de eerste, omdat het product goed loopt. En dan een derde, groter dan de tweede, enzovoort. Als je deze maker goed in de ogen kijkt, zie je waarschijnlijk dollar- of Euro-tekens.

Maar hij zal al snel merken, dat er een addertje onder het gras zit: hoe moet dat met die Raspberry Pi die hij zo liefdevol omarmd had bij het begin van zijn droom? Hoewel de RPi goedkoop is, is hij voor de meeste producten niet praktisch om te gebruiken, zoals hij wordt geleverd. Te groot (zeker met een uitbreidingsbordje erop), niet de goede vorm, te grote connectoren of niet de goede, etc. Vaak is een afgeslankte versie van de RPi nodig, zonder de functies die in het product niet worden gebruikt. En dan wordt het lastig.

Een Raspberry Pi afslanken is niet zo eenvoudig, en het kost veel geld. Een op maat gemaakte RPi is een stuk duurder dan een standaardmodel, omdat die laatste in veel grotere aantallen wordt geproduceerd. Het prototype blijkt dus goedkoper dan het uiteindelijke product ooit kan zijn, tenzij het in enorme aantallen wordt geproduceerd. En daar is geen geld voor en er is (nog) geen vraag naar. Dus al het rekenwerk in het bedrijfsplan blijkt gebaseerd op verkeerde aannames en de droom gaat in rook op. Onze enthousiaste maker zal helemaal opnieuw moeten beginnen, maar deze keer met een platform dat beter aansluit bij zijn toekomstige product.

Kortom, bezint eer gij begint (te dromen).