Onderzoekers van de University of Cambridge en vliegtuigfabrikant Boeing hebben succesvolle tests uitgevoerd met het eerste vliegtuig dat gebuik maakt van een hybride aandrijving die bestaat uit een elektromotor gekoppeld aan een benzinemotor. Het testvliegtuig gebruikt 30% minder brandstof dan een vliegtuig met alleen een benzinemotor. Bijzonder is dat de accu’s voor de elektromotor tijdens de vlucht weer kunnen worden opgeladen.

Voor de testvluchten werd een eenpersoons vliegtuig voorzien van een 4-takt zuigermotor en een elektromotor/generator die samen de propeller aandrijven. Tijdens start en landing, wanneer maximum vermogen is vereist, werken beide motoren samen om het vliegtuig voort te stuwen, maar zodra de kruishoogte is bereikt kan de elektromotor als ondersteuning van de benzinemotor worden gebruikt om het brandstofverbruik te beperken, of in generator-modus worden geschakeld om de accu’s op te laden. Voor de opslag van elektriciteit zijn zestien grote lithium-polymeercellen in speciale compartimenten in de vleugels ondergebracht.

Foto: University of Cambridge