Het eerste elektrische raceteam van de Universiteit Twente, Electric Superbike Twente, heeft op 25 mei 2018 zijn gloednieuwe motor gepresenteerd: de Liion-GP. Het ontwerp is volledig in overeenstemming met eigen smaak en specificaties. De Liion-GP laat zien hoe snel elektrisch transport kan gaan.

De vijftien studenten hebben in slechts negen maanden tijd ontwerpen gemaakt, onderdelen getest en een complete motorfiets gebouwd. Begin juni 2018 wordt er uitgebreid getest in de aanloop naar de races in de MotoE-competitie in Engeland en Nederland.

Hoogstandje

Een technisch hoogstandje is het geïntegreerde ontwerp van de elektromotor in het frame. De elektromotor is net als het frame en de achterbrug volledig zelf ontworpen. Door de elektromotor in het frame te plaatsen werd dit stijver. Deze aanpak zorgt tevens voor ruimtebesparing, waardoor er meer accucapaciteit toegevoegd kan worden. De elektromotor is zo ontworpen is, dat hij een 600-cc-motorfiets moet kunnen bijhouden op Assen.

Kuipwerk

Niet alleen alle technische zaken (frame, batterijpakket en elektronica) maar ook het kuipwerk is volledig van eigen makelij. Daarbij is rekening gehouden met de benodigde luchtkoeling en de ergonomie. Daarnaast moest de motorfiets er voor liefhebbers natuurlijk ‘lekker’ uit zien.

Teammanager Tim Veldhuis: “Geweldig hoe het team in zo’n korte tijd zo ver is gekomen! Het is gaaf om te laten zien wat er met de huidige techniek mogelijk is. We zijn trots op het ontwerp en als we de races rijden in de zomer wordt dat alleen maar meer.”

De eerste race is op 8 juli 2018 in Pembrey in het Verenigd Koninkrijk. Daar en tijdens de andere races zal de motor met 250 km/u over het circuit razen.