Het prototype van de Superbus, ontwikkeld door professor Wubbo Ockels van de TU Delft, werd op 4 april 2011 tijdens testritten op het voormalig vliegveld Valkenburg aan de media gepresenteerd. Met dit gestroomlijnde elektrische voertuig wil Wubbo Ockels snel, comfortabel en duurzaam openbaar vervoer dichterbij brengen. De Superbus combineert het reizen met hoge snelheid met de flexibiliteit van een gewone auto. Door de lage ligging, aerodynamische vormgeving en het gebruik van lichtgewicht koolstofvezel voor de constructie is de Superbus extreem energie-efficiënt: het voertuig verbruikt bij 250 km/u net zo veel als een gewone bus bij 100 km/u.

 

De Superbus is 15 meter lang en biedt plaats aan 23 passagiers. De elektrische aandrijving wordt met behulp van lithium-polymeer-accu’s en een regeneratief remsysteem van stroom voorzien. De motoren leveren 300 kW (600 kW piek gedurende 1 minuut). De kruissnelheid is 250 km/h en de actieradius is 200 km. Bij speciale pitstops kunnen lege accu’s worden omgeruild voor volle. Het interieur is ruim en comfortabel met zeer luxe stoelen. Met zestien vleugeldeuren kan worden in- en uitgestapt zonder medepassagiers te storen.

 

Op 10 april 2011 zal het prototype van de Superbus op een wereldcongres over openbaar vervoer in Dubai worden gepresenteerd.

 

Meer info:
www.tudelft.nl/live/pagina.jsp?id=ae3cd46d-9837-43d4-a758-0eeec7eaca02&lang=nl
www.superbusproject.com