Het Duitse bedrijf Velogical Engineering introduceert de Velospeeder, een elektrische fietsaandrijving die bestaat uit twee kleine motoren die aan weerszijden van de velg worden gemonteerd. De motoren wegen samen slechts 500 gram en houden door een automatische aandrukregeling optimaal contact met de velg. 

De twee borstelloze motoren hebben een relatief hoog toerental en de motorregeling zorgt er in combinatie met de automatische aandrukregeling voor dat er altijd voldoende aandrijfkracht wordt geleverd: geen doorslippen bij regen en geen ongewenste afrem-effecten bij hoge snelheden. Als de fietser niet meetrapt leveren de motoren samen een aandrijfkracht van 40 newton. Afhankelijk van het toepassingsgebied zijn er drie configuraties mogelijk: standaard (13-27km/u), snel (17-35km/u) en langzaam (8-16km/u, voor zware rijwielen).
Met de standaard-Li-ion-accu (193 wattuur / 22,2 V / 6 cellen / 8700 mAh / laadtijd 3uur bij 3 Ah) is de actieradius 32-38 km.
De motoren zijn onderhoudsarm. De aandrijfringen hebben dezelfde materiaaleigenschappen als harde skateboard-rollen van polyurethaan en hoeven pas na 7.000 – 10.000 km te worden vervangen.