Wordt het “Big Brother is watching you”, of gewoon een zegen voor de automobilist? Wie heeft zich nog nooit geërgerd aan verkeerslichten die midden in de nacht minutenlang op rood staan, terwijl er wijd en zijt geen andere auto te bekennen is. Of als in het spitsuur de drukke vierbaans hoofdweg net zo lang groen krijgt als de kruisende zijstraat, waar helemaal geen verkeer is?
IBM wil dit probleem nu oplossen met kunstmatige intelligentie.

Gouden tijden voor AI-onderzoek en tegelijk een groene golf voor de automobilist? Het is toch eigenlijk vreemd, dat veel verkeerslichten ook nu nog worden bestuurd door simpele starre tijdschakelaars, die zijn ingesteld op een statisch verwacht gemiddelde van het verkeersaanbod op de kruisingen. In veel grote steden is er al wel sinds decennia een „computergestuurde verkeersleiding“, waarmee de belangrijkste verkeerslichten vanuit een centrale besturing op elkaar worden afgestemd, zodat er een „groene golf“ kan worden gerealiseerd (hoewel wij als automobilist vaak eerder de indruk hebben dat er een „rode golf“ is). Verder kan de timing van de verkeerslichten daarmee worden aangepast aan de in de loop van de dag veranderende verkeersstroom. Maar dat verandert niets aan het feit, dat deze besturingen statisch zijn en zich niet aanpassen aan de reële actuele verkeerssituatie, dus vaak zitten ze ernaast en wordt de verkeersstroom langzamer, lawaaiiger en minder energiezuinig, dan met de modernste techniek denkbaar zou zijn.
 
USA-Paten von IBM
Afbeelding: USA Patent 9,965,951
 
IBM heeft nu een patent aangevraagd voor een autonoom denkend verkeerlichtensysteem. De verkeerslichten zijn daarbij uitgerust met camera’s en computersystemen, die de reële verkeersstroom analyseren en zich helemaal autonoom zo optimaal mogelijk instellen. De KI merkt zelfs, als een auto bijvoorbeeld door een file of een afgeslagen motor op de kruising blijft staan. Er wordt dan extra tijd gegeven, zodat het voertuig de kruising kan verlaten.
In het patent staat: "de hier besproken uitvinding is van betrekking op de verkeersregeling in het algemeen en in het bijzonder op het besturen van de wegsignalering door cognitieve computing, die real-time-gegevens van een kruising in acht neemt.”
Een flink computersysteem beoordeelt de videobeelden van de camera’s en berekent daaruit de actuele verkeersstroom en stuurt op basis daarvan de timing van de verkeerslichten aan.

In principe vervangt KI hier de verkeersagent die tientallen jaren geleden midden op de kruising het verkeer regelde (of als de verkeerslichten kapot zijn ook vandaag de dag nog). Omdat dit een heel begrensd probleem is, en voor mensen heel goed en intuïtief te begrijpen is, is het heel geschikt voor een toepassing van kunstmatige intelligentie, dus een werkelijk intelligente computerbesturing.