Wetenschappers van de University of South Wales (UNSW) in Canberra, Australië hebben een eenvoudig en goedkoop lasersysteem ontwikkeld voor de snelheidsmeting in vliegtuigen. Het nieuwe systeem is niet alleen nauwkeurig, maar is ook ongevoelig voor ijsafzetting. De gebruikelijke snelheidssensoren (pitotbuizen) zijn gevoelig voor ijsafzetting, en ook slechte weersomstandigheden kunnen de metingen beinvloeden. De nieuwe meettechniek is gebaseerd op een laserstraal waarbij de gemeten luchtstroom niet door de fysieke aanwezigheid van een sensor wordt verstoord. Met de laser worden de dopplereffecten in de zuurstofmoleculen van de luchtstroom gemeten. De laser bevindt zich binnen in het vliegtuig waardoor de temperatuur goed constant kan worden gehouden.

 

Volgens de ontwikkelaars kan de nieuwe sensor als een goedkoop backupsysteem voor de conventionele pitotbuizen in passagiersvliegtuigen worden gebruikt. De huidige backupsystemen zijn gebaseerd op GPS-ontvangers die juist bij de slechte weersomstandigheden waarbij pitotbuizen kunnen uitvallen zelf ook niet zo goed functioneren. Het is dus niet de bedoeling dat het lasersysteem de pitotbuizen volledig gaat vervangen, maar meer gaat dienen als een extra controle op de meetresultaten.

 

Illustratie: Sven Wittig