Onderzoekers van het Rensselaer Polytechnic Institute (RPI) hebben een anode van grafeen gemaakt voor Li-ion-accu’s. Met de nieuwe anode kunnen deze accu’s tien keer sneller worden geladen dan met de bestaande anodes van grafiet. Ook kan er een hogere energiedichtheid worden behaald. Het nieuwe anodemateriaal is een veelbelovende stap in de richting van hoogvermogenaccu’s voor elektrische voertuigen, waardoor deze niet meer afhankelijk zijn van supercondensatoren voor acties die veel vermogen in een korte tijd vereisen zoals snel optrekken.

 

De nieuwe anode bestaat uit vellen grafeen die met lasers worden bestraald om ze te voorzien van oppervlaktevergrotende scheuren en poriën. Ondanks deze ‘onvolkomenheden’ blijkt het nieuwe anodemateriaal erg stevig te zijn en ook na meer dan duizend keer laden en ontladen nog goed te functioneren. De onderzoekers hebben inmiddels patent aangevraagd op hun ontdekking en zijn nu bezig met onderzoek naar een vergelijkbaar hoogvermogen kathodemateriaal om een complete accu te kunnen maken.

 

De resultaten van het onderzoek werden onlangs gepubliceerd in het tijdschrift ACS Nano.