Met drones 3D-animaties maken

14 december 2018, 00:00
De Flycon-techniek heeft het in zich de filmindustrie te veranderen
(foto: TU Delft / ETH Zürich).
De Flycon-techniek heeft het in zich de filmindustrie te veranderen
(foto: TU Delft / ETH Zürich).

Drones gaan voor een omslag in de filmindustrie zorgen. Onderzoekers van de ETH Zürich en de TU Delft lieten een jaar geleden zien dat spectaculaire, technisch zeer complexe filmscènes op een veel eenvoudiger manier konden worden gemaakt door deze minivliegtuigen in te zetten. In een vervolgproject, dat in december 2018 werd gepresenteerd op de SIGGRAPH-conferentie in Tokio, bewezen ze dat drones ook een groot potentieel hebben voor animatiefilms.

Drones vervangen tientallen camera’s

Het is zeer tijdrovend om personages er realistisch uit te laten zien in een animatiefilm. Wanneer een personage er natuurlijk uit moet zien, moet eerst een acteur worden gefilmd die de bewegingen uitvoert. Vervolgens wordt het animatiepersonage daaromheen opgebouwd.
Om de bewegingen van de acteur in een 3D-animatie te kunnen reconstrueren, moeten ze met ten minste twee camera’s tegelijkertijd zijn opgenomen. Vooral scènes met beweging in een grote ruimte zorgen voor enorm veel technische inspanningen; twee zorgvuldig geplaatste camera’s moeten steeds de hele scène kunnen overzien. Dat betekent ofwel dat er vele camera’s op verschillende plaatsen geïnstalleerd moeten zijn, waarvan er maar een paar tegelijk kunnen worden gebruikt, ofwel dat er andere lastige constructies moeten worden gebruikt.

Achterhaalde techniek

Deze gecompliceerde techniek is binnenkort misschien achterhaald. De onderzoekers van de ETH Zürich en de TU Delft hebben een systeem ontwikkeld met de naam Flycon, dat in zijn simpelste vorm bestaat uit een laptop en twee drones die gewoon in de winkel verkrijgbaar zijn.
De drones volgen de beweging van de acteur en passen hun positie automatisch zodanig aan dat de acteur altijd vanuit twee hoeken wordt gefilmd. Dit vermindert de hoeveelheid camerawerk, omdat er alleen camera’s zijn waar ze daadwerkelijk nodig zijn. Het indrukwekkende is dat het systeem de bewegingen van de acteur in real time anticipeert en dan berekent waar de drones moeten vliegen om de acteur in het kader te houden.

Markers

Om de hoeveelheid gegenereerde data te minimaliseren, worden er bij wijze van markers infrarode diodes aan de gewrichten van de acteur bevestigd. De drones zijn uitgerust met een daglichtfilter en registreren alleen het licht van de markers, wat de gegevensverwerking aanzienlijk vereenvoudigt. Het systeem ziet alleen een paar punten, waaruit het vervolgens de lichaamspositie en bewegingsrichting bepaalt.

Sportbewegingen

Het systeem kan ook ook plotselinge en snelle bewegingen op een betrouwbare manier registreren. Dat maakt deze techniek ook interessant voor de analyse van sportbewegingen. Tot nu toe was het bijvoorbeeld onmogelijk om een volledige bewegingsanalyse uit te voeren voor hardlopers, omdat dat veel te complex is. Met het nieuwe systeem is het heel gemakkelijk om te onderzoeken hoe de bewegingspatronen van een hardloper in een bepaalde periode veranderen.

Het volledige artikel kan hier in pdf-formaat worden gedownload.

Bron: TU Delft

 
 
Reacties worden ingeladen...
gerelateerde items