Bij het ontwikkelen van de stedelijke infrastructuur wordt gebruik gemaakt van modellen die proberen te voorspellen wat het gedrag is van iedereen die op pad is. Deze modellen zijn voornamelijk gebaseerd op enquêtes en analyses van de gewoontes van de inwoners, wat veel tijd en geld kost. Er kan gemakkelijk 10 jaar overheen gaan voordat de data geüpdatet wordt. Daarom heeft MIT in samenwerking met Ford Motor Company een model opgezet dat gebruik maakt van data van mobiele telefoons.

De locatie-data van mobiele telefoons wordt in het model gebruikt om de verkeersstromen en knelpunten te voorspellen. De onderzoekers hebben hiermee in Bosten tijdens een proefperiode van zes weken hetzelfde stedelijk verplaatsingsgedrag weten te verzamelen als normaal jaren zou duren.

Als basis werden data gebruikt van logs die de locatie van bellende of internettende gebruikers bevatten. Het opgestelde algoritme wist daarmee een nauwkeurig model te genereren.

Handige technologie voor de city planner, maar wel weer een gevalletje 'Big brother is watching you', want uit deze data werd zowel de locatie van thuis als de locatie van het werk alsmede een redelijk nauwkeurig profiel van de gebruiker gededuceerd...

Meer weten: http://news.mit.edu/2016/urban-travel-patterns-cellphone-data-0829.