De Zwitserse transducerfabrikant LEM introduceert een zeer nauwkeurige stroomtransducer waarmee fabrikanten van accupakketten voor elektrische voertuigen (EV’s) en hybride elektrische voertuigen (HEV’s) een nieuw nauwkeurigheidsniveau kunnen behalen bij het meten van de stroom die in of uit de accu vloeit. Bouwers van auto’s hebben deze informatie nodig voor het maximaliseren van de actieradius van het voertuig, om de accu in goede conditie te houden en om de optimale grootte van het gebruikte accupakket te kunnen bepalen.

 

State-Of-Charge (SOC) is een kritische meetfunctie in EV’s en HEV’s. Tijdens de rit drijft de accu het voertuig aan, of wordt de stroomrichting omgekeerd tijdens regeneratief remmen of laden, waarbij er energie wordt teruggeleverd aan de accu. Gedurende deze overgangscondities geeft de accuspanning geen goede indicatie van de SOC – elke ladingseenheid (in Coulombs) die wordt geleverd door, of wordt teruggevoerd aan de accu, moet nauwkeurig worden geregistreerd hetgeen vraagt om nauwkeurige stroommetingen. Met de nieuwe transducer (CAB) wordt de Coulomb-telfout tijdens de rit gereduceerd tot minder dan 0,1%. De transcucer meet stromen tot ±400 A zonder stroommeetweerstand waardoor er geen verspilling optreedt in de vorm van warmtedissipatie of vermogenverlies.