Onderzoekers van de Universiteit Carlos III in Madrid hebben een systeem ontwikkeld dat de nauwkeurigheid waarmee een GPS-navigatiesysteem de positie van een voertuig kan bepalen met 90% verhoogt. Commerciële GPS-navigatiesystemen hebben in open veld een foutmarge van ongeveer 15 meter. In stedelijke gebieden kan de plaatsbepaling wel 50 meter afwijken omdat de signalen door gebouwen, bomen en nauwe straatjes worden gereflecteerd. Bij het prototype van het nieuwe systeem werd de afwijking in de stad gereduceerd tot minder dan 2 meter. Het nieuwe systeem is volgens de onderzoekers voor weinig geld in ieder voertuig in te bouwen.

 

Het nieuwe navigatiesysteem bestaat uit een GPS-systeem dat is uitgebreid met drie accelerometers en drie gyroscopen waarmee snelheidsveranderingen en manoeuvres van het voertuig worden gedetecteerd. Alle gegevens worden ingevoerd in een computer waarop een programma draait dat de data samenvoegt en met behulp van een speciaal algoritme de afwijkingen in de geografische data corrigeert die worden veroorzaakt door het geheel of gedeeltelijk wegvallen van het GPS-signaal.