Bij een onderzoek naar nieuwe accu’s voor mobiele toepassingen met meer energieopslag en minder gewicht hebben wetenschappers van het Karlsruhe Institute of Technology (KIT) een volledig nieuwe accutechnologie ontwikkeld die gebruik maakt van het transport van fluoride anionen (‘fluoride shuttle’) tussen de elektroden. Hiermee kan een opslagcapaciteit worden bereikt die tien keer groter is dan met lithium-ion-technologie mogelijk is. De nieuwe accu’s zijn ook veiliger omdat ze geen lithium bevatten.

 

De nieuwe accu’s bevatten een anode van metaal en een kathode van metaalfluoride met daartussen een elektrolyt dat fluoride bevat. Het ladingstransport wordt verzorgd door fluoride anionen. Hierbij wordt aan de anode en aan de kathode metaalfluoride gevormd of gereduceerd. Omdat er meerdere elektronen per metaalatoom kunnen worden getransporteerd zijn zeer hoge energiedichtheden mogelijk – tot tien keer meer dan bij lithium-ion-accu’s.
Omdat het bij de experimenten gebruikte vaste elektrolyt alleen goed werkt bij hogere temperaturen is een vervolgonderzoek gestart naar een vloeibaar elektrolyt dat goed presteert  bij kamertemperatuur. 

 

Het nieuwe accuconcept werd onlangs gepubliceerd in het tijdschrift Journal of Materials Chemistry.

 

Meer info:
http://www.kit.edu/visit/pi_2011_8281.php

 

Illustratie: KIT