Wetenschappers van het Fraunhofer Instituut hebben een bijzondere manier gevonden om hun nieuwste sensor- en accumanagement-technieken te demonstreren: in een elektrisch aangedreven raceauto. De EVE is ontworpen door studenten van de Technische Universiteit Esslingen en heeft deelgenomen aan de internationale Formula Student Electric race in Italië.
De raceauto accelereert van 0 tot 100 km/u in 3,6 seconden, heeft een topsnelheid van 140 km/u, en een volle lading in de twee lithiumpolymeer-accu’s zorgt voor een een actieradius van 22 km. De elektromotoren die de achterwielen aandrijven leveren maximaal 60 kW en zorgen voor 4500 omwentelingen per minuut.

 

Om de ladingstoestand van de accu’s te controleren zijn deze voorzien van 3D-magnetisch-veldsensoren die het door de stroom veroorzaakte magnetisch veld meten. Dit wordt zowel gedaan bij het leveren van (ontlaad)stroom als bij het ontvangen van (laad)stroom bij het afremmen. Daarnaast wordt informatie over spanning en temperatuur van de accu’s aan het accumanagementsysteem doorgegeven. Een speciale functie van het accumanagement is het verdelen van de energie over sterke en zwakke cellen in de accu’s. Hiermee wordt voorkomen dat de geleverde energie alleen wordt bepaald door de zwakste cel in de keten.

De innovatieve racewagen is te zien tijdens de Sensor+Test beurs die van 14 to 16 mei 2013 in Nürnberg wordt gehouden.

 

Foto: E-Rennstall, Hochschule Esslingen.