Noorwegen: Tesla aangeklaagd wegens te weinig vermogen
27 september 2016
op
op

Het is bijna niet te geloven dat er een meningsverschil kan zijn over het vermogen van een elektromotor, want het bepalen van het vermogen is bij elektrische aandrijvingen veel eenvoudiger dan bij verbrandingsmotoren. Toch klagen meer dan honderd Noorse Tesla-rijders over te weinig vermogen...
Het afgegeven vermogen van een elektromotor wordt natuurlijk rechtstreeks bepaald door het opgenomen elektrisch vermogen en het rendement. Omdat dat laatste heel hoog is en als het eenmaal is bepaald ook behoorlijk constant is en nauwelijks afhankelijk is van omgevingsfactoren, zou het een fluitje van een cent moeten zijn om het werkelijk afgegeven vermogen van een elektrische aandrijving te bepalen. Maar als de meer dan 100 Noorse Tesla-rijders gelijk krijgen, dan is zelfs zo’n simpel (en gemakkelijk te controleren) feit, gunstiger voorgesteld dan het werkelijk is. De kwestie doet denken aan de beruchte sjoemelsoftware bij de dieselmotoren van Volkswagen en consorten. Alleen gaat het nu over motorvermogen en niet over uitlaatgassen.
In elk geval hebben de bezitters van een Tesla model S P85D zich erover beklaagd, dat hun auto in plaats van de in de reclame beloofde 700 PK niet meer dan 469 PK leverde. Dat is, als het wordt aangetoond, toch wel iets meer dan een normale spreiding die voorkomt binnen een serie en klinkt alsof Tesla de prestaties opzettelijk mooier heeft voorgesteld dan ze zijn. De Noorse Tesla-rijders hebben een proces aangespannen om te zien of ze recht hebben op een schadevergoeding. Naar verluidt hebben ze een korting van ongeveer 6.000 € geëist. De eerste hoorzitting zal plaatsvinden in december. Tesla zelf ontkent. Volgens hen is het maximale vermogen van het automodel zelfs in de reclame eerder bescheidener voorgesteld dan de werkelijkheid. Het wordt spannend...
Het afgegeven vermogen van een elektromotor wordt natuurlijk rechtstreeks bepaald door het opgenomen elektrisch vermogen en het rendement. Omdat dat laatste heel hoog is en als het eenmaal is bepaald ook behoorlijk constant is en nauwelijks afhankelijk is van omgevingsfactoren, zou het een fluitje van een cent moeten zijn om het werkelijk afgegeven vermogen van een elektrische aandrijving te bepalen. Maar als de meer dan 100 Noorse Tesla-rijders gelijk krijgen, dan is zelfs zo’n simpel (en gemakkelijk te controleren) feit, gunstiger voorgesteld dan het werkelijk is. De kwestie doet denken aan de beruchte sjoemelsoftware bij de dieselmotoren van Volkswagen en consorten. Alleen gaat het nu over motorvermogen en niet over uitlaatgassen.
In elk geval hebben de bezitters van een Tesla model S P85D zich erover beklaagd, dat hun auto in plaats van de in de reclame beloofde 700 PK niet meer dan 469 PK leverde. Dat is, als het wordt aangetoond, toch wel iets meer dan een normale spreiding die voorkomt binnen een serie en klinkt alsof Tesla de prestaties opzettelijk mooier heeft voorgesteld dan ze zijn. De Noorse Tesla-rijders hebben een proces aangespannen om te zien of ze recht hebben op een schadevergoeding. Naar verluidt hebben ze een korting van ongeveer 6.000 € geëist. De eerste hoorzitting zal plaatsvinden in december. Tesla zelf ontkent. Volgens hen is het maximale vermogen van het automodel zelfs in de reclame eerder bescheidener voorgesteld dan de werkelijkheid. Het wordt spannend...
Read full article
Hide full article
Discussie (7 opmerking(en))
H&k 8 jaar geleden
Het is niet echt nieuws......deze zaak loopt al sinds november 2015.
En voor een elektrotechnische site zou het wel leuk zijn als er bij vermeld wordt waar het probleem zit.
En het is zo simpel dat het gewoon in de noorse kranten staat en voor iedereen te snappen:
Die motor levert wel 700PK. Althans dat kán ie leveren. Echter de batterijen kunnen daar niet voldoende vermogen voor leveren.
Tesla adverteert ook al met 469PK. ( of heeft dat op zijn minst een tijd gedaan)
Vergelijking met sjoemelsoftware gaat dus ook helemaal mank.
Ben een elektroleifhebber, maar elektrische auto's zijn een ramp, in alle opzichten, maar zeker voor het millieu. En de Tesla is nog eens een overtreffende trap van alle rampen.
H&k 8 jaar geleden
I rest my case, heb verder geen zin om jullie journalistieke werk te doen.
Dr. Thomas Scherer 8 jaar geleden
And even the disputed topic, the power, seems to be not so clear as you say. Tesla advertised clearly 700 hp. Maybe they are right and it depends on the details of the measurement methods. We will see...
See also: https://www.thelocal.no/20160922/tesla-sued-in-norway-over-sluggish-cars
H&k 8 jaar geleden
Dacht dat dat toch wel algemeen geaccepteerd was in het nederlands
Maar ik lees niet distorded, het artikel is distorded. Wezenlijk verschil.
Het zijn niet de Tesla rijders die een PROCES hebben aangespannen, het is Tesla die dat doet..
Een wezenlijk verschil.
Dr. Thomas Scherer 8 jaar geleden
H&k 8 jaar geleden
Artikel is geschreven door de automatische piloot van tesla dus.
Rene van Amerongen 8 jaar geleden