In oktober 2016 wordt in Zürich (Zwitserland) de eerste wedstrijd gehouden voor atleten met bionische hulpmiddelen: gerobotiseerde ledematen, rolstoelen, exoskeletten, aangepaste fietsen en brein-machine-interfaces. Deze laatste maken het voor verlamde mensen mogelijk om deel te nemen aan videospellen, waarbij ze hun avatar met hun gedachten besturen. Het is bekend dat de technisch steeds hoger ontwikkelde bionische protheses de gebruikers in staat stellen om beter te presteren dan valide atleten, maar dat is niet het doel! 

Deze vorm van ‘augmented reality’ door robotondersteuning vormt de basis van de nieuwe bionische spelen met de naam Cybathlon. Het doel is niet alleen om cyborgs de gelegenheid te geven om aan een groot sportief evenement deel te nemen, maar ook om het grote publiek te informeren over de geavanceerde ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige ledematen en de uitwisseling tussen onderzoeksteams te stimuleren. Het is geen competitie tussen technische hoogstandjes, in tegendeel, er kan alleen worden deelgenomen met protheses die voor algemeen gebruik zijn ontworpen en niet met als enig doel de sportieve overwinning. 

De wedstrijden zullen gerelateerd zijn aan een bepaald type handicap:
- bionische onderarm: zo snel mogelijk een ring langs een spiraal bewegen zonder deze aan te raken en vervolgens voorwerpen met verschillende vormen nauwkeurig manipuleren;
- verlamde deelnemers: met hun gedachten een avatar in een videospel besturen;
- baanwedstrijd op elektrische ligfietsen voor deelnemers met een dwarslaesie ;
- hardloopwedstrijd voor deelnemers met robot-beenprotheses;
- hindernisbaan voor exoskeletten;
- hindernisbaan voor gemotoriseerde rolstoelen.