Raspberry Pi Pico DVI: Demonstratie van een realtime grafische engine
op
Raspberry Pi Pico DVI-uitgang? Kijk even terug naar wat voor toffe videotrucs de originele Raspberry Pi Pico kan — dat kleine RP2040-bordje blijft verrassen met wat ie allemaal voor elkaar krijgt.
Raspberry Pi Pico DVI met slechts een paar extra onderdelen
In dit stukje uit Pixel Art Magic with Microcontrollers zie je hoe de Pico live 640×480-beelden maakt met alleen wat weerstanden en een DVI-header. Alles wordt ter plekke berekend, waarbij de microcontroller elk frame pixel voor pixel, lijn voor lijn opbouwt en direct naar het scherm stuurt.
Ingenieur Mathias Klaussen legt uit dat de Pico niet genoeg RAM heeft voor een heel plaatje, dus de slimme code bouwt alles real-time weer op en schuift de data precies op tijd mee met het videosignaal — “achter de straal aan”.
De demo laat allerlei voorbeelden zien, zoals ouderwetse tile-maps en sprite-animaties zoals bij de NES, SNES en C64. Ook komt Mode 7-rendering langs voor 3D-race-effecten, en zelfs het idee om Doom te draaien op de RP2040 met wat overklokken.
Voor iedereen die benieuwd is naar VGA/DVI-uitgang en sprite-engines op de Pico: check zeker het artikel, DVI Sock: HDMI/DVI for the Raspberry Pi Pico.

Discussie (0 opmerking(en))