Node-RED is in betrekkelijk korte tijd bij makers heel populair geworden voor IoT-projecten en domotica. Het webgebaseerde open source-systeem maakt het eenvoudig om op een grafische manier apparaten en diensten aan elkaar te koppelen zonder dat u code hoeft in te typen: u koppelt gewoon ‘nodes’ aan elkaar in ‘flows’. Er is ook een bloeiende community van ontwikkelaars rond Node-RED ontstaan die extra nodes aanbieden om de functionaliteit uit te breiden. En nu is er ook een boek van de hand van Dogan Ibrahim dat een brede introductie in Node-RED biedt.

In “Programming with Node-RED” wordt Node-RED op een Raspberry Pi geïnstalleerd en maakt u uitgebreid kennis met de diverse nodes en de interface van het grafische programmeersysteem. De vele voorbeeldflows bieden onmiddellijk een goed beeld van de mogelijkheden. U maakt ook kennis met talloze nuttige externe flows, bijvoorbeeld om het weerbericht op te vragen of e-mails en tweets te versturen. Uiteraard komen ook dashboards aan bod.

Hardwareprojecten krijgen speciale aandacht van de auteur: in het hoofdstuk over toegang tot de GPIO-header leert u hoe LED’s en zoemers worden aangestuurd en schakelaarstanden worden ingelezen; er is ook een hoofdstuk over het uitlezen van sensoren en het tonen van de daardoor geleverde data op een LC-display (I2C of parallel). Zelfs een A/D-converter komt aan bod om een analoge sensor uit te lezen, evenals seriële communicatie met een Arduino.

Tegen het einde van het boek worden de hoofdstukken korter en daardoor helaas wat oppervlakkig. Zo zijn de hoofdstukken over communicatie met een ESP32-board, Amazon Alexa en Bluetooth wel heel summier uitgevallen. In één geval is die beknoptheid eventueel zelfs gevaarlijk: de auteur legt in slechts drie bladzijden uit hoe u van buitenaf toegang krijgt tot uw Node-RED-installatie via ngrok, zonder ook maar te vermelden dat het belangrijk is om een gebruikersnaam en wachtwoord in te stellen (wat overigens heel eenvoudig is). Gelukkig is het hoofdstuk over MQTT minder summier en vormt het een goede inleiding tot de communicatie tussen Node-RED en andere apparaten.

• Auteur: Dogan Ibrahim
  • Uitgever: Elektor International Media
  • Prijs: € 37,50