Waar dromen de elektronica-ontwikkelaar en elektronica-reparateur van? Nee, niet van de nieuwe FHM 2019-kalender... Van een thermobeeldcamera natuurlijk! Alleen liggen de meeste exemplaren in een prijscategorie die het serieus moeilijk maakt een dergelijke aanschaf te verantwoorden. Maar langzaam komt daar verandering in. In deze review bekijken we de “Thermal Imaging Camera HT-02” die zijn oorsprong vindt in — u raadt het al — China.

Beschrijving

De camera komt in een redelijk stevige kartonnen doos met magnetische sluiting. Er zit een tamelijk uitgebreide Engelstalige handleiding bij die voor Chinese maatstaven bijna uitmuntend te noemen is. De stevige stoffen hoes met riemclip, verstelbaar draadkoord en een vak voor 4 reservebatterijen heeft een stugge vorm en vervormt niet. De sluiting is van klittenband voorzien en dus zeer snel te openen en te sluiten. Door de vorm van de hoes en het ‘deksel’ blijft deze al vanzelf redelijk goed dicht zitten.

De camerabehuizing is van grijs plastic dat voor een groot deel bedekt is met een dikke gele coating die aan de buitenkant rubberachtig aanvoelt. De camera zal daardoor niet zomaar uit je hand glijden. En mocht dat onverhoopt toch gebeuren, lijkt het erop dat hij wel tegen een stootje kan. Het afsluitklepje bovenop de camera (waaronder zich de SD-kaart voor de opslag van camerabeelden bevindt) is van zacht plastic/rubberachtig flexibel materiaal.
Het batterijcompartiment is afgesloten door een schuifdeksel zoals je die ook wel vaker bij een tv-afstandsbediening vindt, alleen dan steviger. Je hebt geen schroevendraaier of ander gereedschap nodig om het vak te openen. De vier AA-batterijen laten zich zonder al te veel moeite plaatsen en verwijderen.

De automotor in onderstaande afbeeldingen is net gebruikt en goed op temperatuur. Met de IR-camera is duidelijk te zien welke delen warm zijn. In de meest rechtse afbeelding is ter illustratie een ander kleurenpalet gekozen.

(De datum was duidelijk niet ingesteld).

Specificaties

We zetten even wat specificaties op een rijtje:

• Scherm  kleurenscherm met een diameter van 2,4” (6,1 cm)
  • Resolutie van het IR-beeld 60 bij 60 pixels (3600 pixels)
  • Resolutie van de camera    0,3 megapixels
  • Beeldhoek             20 x 20 graden
  • Brandpuntsafstand              50 cm
  • Thermische gevoeligheid   0,15 ºC
  • Temperatuurbereik             -20 ºC tot 300 ºC
  • Nauwkeurigheid   +/­ 2% of +/­ 2 ºC (4 ºF)
  • Emissiviteit            instelbaar tussen 0.1 en 1.0
  • Beeldregistratiefrequentie                6 Hz
  • Golflengte             8-14 µm
  • Kleurenpalet instelbaar      IJzer-rood, regenboog, regenboog hoog contrast, grijswaarden (witte gloed), grijswaarden (zwarte gloed)
  • Opslag    BMP op SD-kaart
  • Voeding 4 AA-batterijen
  • Gewicht 320 g

Wanneer we naar de qua prijs dichtstbijzijnde concurrentie kijken, bijvoorbeeld de Flir One, zien we bij de belangrijkste specificaties dat alleen de resolutie van de ‘gewone’ camera wat achterblijft. De overige eigenschappen liggen kort in de buurt of zelfs behoorlijk erboven (temperatuurbereik van de Flir One is beperkt tot 120 ºC). Eerlijk gezegd heeft me de lage resolutie van 0,3 megapixels eigenlijk niet gestoord. Voor het kleine scherm is het voldoende en zie ik de noodzaak van een hogere resolutie niet als je de relatief lage resolutie van het IR-beeld in ogenschouw neemt. Natuurlijk ga je het verschil zien als je een foto opslaat en terug kijkt op de computer, maar dat noem ik dus geen noodzaak. Voor dit formaat handheld warmtebeeldcamera is het prima.