Onderzoekers van de Carnegie Mellon University hebben een experimenteel koplampsysteem ontwikkeld waarvan het licht nauwelijks door vallende regen of sneeuw wordt gereflecteerd. Bij dit interactieve projectiesysteem wordt de weg van de individuele regendruppels of sneeuwvlokken berekend en wordt het licht zodanig geprojecteerd dat dit alleen tussen de regendruppels of sneeuwvlokken door op de weg schijnt. Met dit systeem wordt rijden in regen- en sneeuwbuien veiliger en minder inspannend.

 

Het koplampsysteem bestaat uit een camera en een projector die via een halfdoorlatende spiegel op hetzelfde deel van de weg zijn gericht. De camera maakt een opname van een smal stuk aan de bovenkant van het beeld van de regenbui en vervolgens wordt het pad dat de druppels gaan volgen berekend. Daarna wordt een lichtbeeld geprojecteerd dat het pad van de druppels vermijdt. Bij het door de onderzoekers gebouwde prototype werd een nauwkeurigheid van 68,9% gehaald bij het ontwijken van regendruppels bij een valsnelheid van 25 mm/uur en een projectiefrequentie van 120 Hz. Bij 10 kHz werd dat 100%. De vertragingstijd tussen opname en projectie is ongeveer 13 ms.

 

Foto: CMU