Op 17 november 2013 werden de eerste testvluchten gemaakt met de Volocopter VC200 van het Duitse bedrijf e-volo. Deze volledig elektrisch aangedreven tweezits-helikopter met achttien rotoren maakt vrijwel geen geluid, heeft geen last van ongewenste vibraties, is eenvoudig met een joystick te besturen en is milieuvriendelijk. Volgens de ontwerpers is de Volocopter die over uitgebreide veiligheidsvoorzieningen beschikt in eerste instantie bedoeld voor gebruik als privé-luchtvaartuig. Op 27 november 2013 wordt een crowdfundingtraject gestart om de serieproductie van de VC200 te kunnen realiseren.

 

De Volocopter beschikt over een uitgebreid arsenaal aan veiligheidsmaatregelen, waardoor deze ook bij uitval van verschillende onderdelen nog veilig zal kunnen landen. De besturing wordt verzorgd door twintig onafhankelijke computers die ieder in staat zijn het vliegtuig alleen te besturen. Alle componenten zijn in een volledig vermaasd netwerk ondergebracht en de stuur-joystick is meervoudig redundant opgebouwd. De achttien aandrijfmotoren worden gevoed uit zes afzonderlijke accublokken waarbij de drie rotoren per rotorarm uit drie verschillende accu’s worden gevoed. Door 50% overcapaciteit kan ook bij uitval van twee accublokken nog veilig worden geland. Voor extreme noodsituaties is er bovendien een parachute ingebouwd waarmee het hele toestel zacht op de grond kan worden gezet.