“Tesla”. Tegenwoordig geassocieerd met autofabrikant Tesla Motors, een relatief jong bedrijf (opgericht in 2003) met Elon Musk aan het roer. Vóór deze datum was Tesla voornamelijk de naam van de Servisch-Amerikaanse uitvinder, elektrotechnicus en natuurkundige Nikola Tesla, geboren in 1856 in het nu Kroatische dorpje Smiljan. En natuurlijk van de SI-eenheid voor magnetische fluxdichtheid die in 1960 — 17 jaar na Nikola’s dood in 1943 — naar hem is vernoemd.

 

Dat Nikola Tesla een briljant uitvinder was, is wellicht bekend. Veel elektronica die we nu in ons dagelijks leven kennen is voortgevloeid uit zijn ideeën en onderzoek. Zo heeft hij als eerste een radiografische bestuurbare boot weten te demonstreren in 1898 en is hij de bedenker van de wisselstroommotor (patent in 1888).

De ingenieurs van Tesla Motors zijn >100 jaar later als het ware in zijn voetsporen getreden en in 2003 namen ze Tesla’s wisselstroommotor als basis voor de realisatie van een elektrische auto waarmee ze wilden bewijzen dat elektrische auto’s beter kunnen zijn dan brandstof-gebaseerde auto’s. Het eerste model van Tesla Motors, de Roadster, zag in 2008 het wereldlicht en schoot van 0 naar 60 mph in 3,7 seconden, slechts 0,5 s langzamer dan een McLaren F1 (waar een 6,1-liter V12 in ligt met 627 pk). Met een actieradius van bijna 400 km zorgde de Roadster voor een grote sprong voorwaarts voor elektrische auto’s.

Model S, Model X en recentelijk Model 3 volgen de Roadster op en verleggen de grenzen van de mogelijkheden. Maar weinig automerken hebben met zo weinig verschillende modellen zoveel bekendheid verkregen. Terecht? Dat mag eenieder voor zichzelf beoordelen. De technische uitrusting van de nieuwste modellen is in ieder geval indrukwekkend. Met de Autopilot, die voor je stuurt, van baan wisselt en parkeert, zou je bijna zeggen dat een rijbewijs binnenkort overbodig wordt...