Onderzoekers van de Technische Universiteit Wenen en het bedrijf EADS Innovation Works hebben een ‘energy harvesting’ module gebouwd die sensorsystemen in vliegtuigen van energie kan voorzien. Omdat de sensoren draadloos hun gegevens verzenden worden er op deze manier autonome sensoreenheden gevormd die in de wand van het vliegtuig kunnen worden geplaatst. De energie wordt opgewekt uit het temperatuurverschil tussen de zeer koude lucht op grote hoogte en de warmere lucht op de grond. De energiemodules zijn de afgelopen maanden uitgebreid en met succes in Airbus-vliegtuigen getest.

 

Bij de start en de landing van een vliegtuig treedt een groot temperatuurverschil op tussen de binnenkant en de buitenkant van de vliegtuigwand. Bij de nieuwe energy harvester modules wordt dit temperatuurverschil gebruikt om elektriciteit op te wekken. Hierbij wordt een warmte-opslagreservoir gebruikt dat enkele tientallen kubieke centimeters water bevat. Op de grond neemt het water de temperatuur van de warme buitenlucht aan. Hoog in de lucht wordt het temperatuurverschil tussen het water en de nu koude buitenlucht gebruikt om elektriciteit op te wekken. Tijdens de vlucht bevriest het water en na de landing is de buitentemperatuur hoger dan die van het water waardoor hetzelfde effect nog een keer in omgekeerde richting kan worden gebruikt. Bij elke vlucht kan ongeveer 23 Joule worden opgewekt.