De Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) heeft met Drivetrain Innovations BV (DTI) een hybride motorsysteem met vliegwiel ontwikkeld dat het brandstofverbruik van personenauto’s flink omlaag brengt en dat goedkoper is dan een hybride systeem met accu’s. Onderzoeker ir. Koos van Berkel van de TU/e slaagde er deze maand in om het systeem zo af te stellen dat het mogelijk is om met de kracht uit het vliegwiel comfortabel weg te rijden. Hiermee is de belangrijkste stap genomen op weg naar commerciële productie. Een auto met dit vliegwiel gaat de consument naar verwachting ongeveer duizend euro extra kosten. Een vergelijkbaar hybride systeem met een elektromotor en accu’s is tot vijf keer zo duur.

Het hoofdbestanddeel van het systeem is een klein vliegwiel van zo’n tien kilo dat wordt gekoppeld aan een continu-variabele versnellingsbak. Bij afremmen slaat de auto de bewegingsenergie op in het vliegwiel. Met die energie trekt de auto daarna weer op. Als het vliegwiel leeg is neemt de verbrandingsmotor het over. Door slimme regeltechniek slaat de auto daarnaast ook energie op in het vliegwiel op momenten dat de verbrandingsmotor efficiënt werkt, bijvoorbeeld bij optrekken. Daardoor kan het vliegwiel de aandrijving overnemen op momenten dat de verbrandingsmotor niet efficiënt loopt, bijvoorbeeld bij lage snelheden. Uit het onderzoek blijkt dat de totale energiebesparing kan oplopen tot dertig procent.

 

Koos van Berkel doet zijn onderzoek aan de TU/e-faculteit Werktuigbouwkunde bij prof.dr.ir. Maarten Steinbuch, hoogleraar Control Systems Technology. Hij verwacht in de tweede helft van 2013 op dit onderzoek te promoveren.