Zich realiserend dat al hun elektrische voertuigen bij het laadstation zo’n 350 kW opslurpen, hebben zowel Audi als Porsche aangegeven dat de laadinfrastructuur een belangrijke bottleneck gaat worden. Het resultaat van dit belangrijke signaal is dat de eerste onderdelen voor ‘super-laden’ al op de markt beginnen te komen.

Onafhankelijk van elkaar introduceren connectorfabrikant ITT Cannon en kabelfabrikant Leoni de elementen van een laadinfrastructuur waarmee de laadtijd tot een paar minuten kan worden gereduceerd. Leoni stelde het concept-ontwerp voor van een laadstation waarmee een 85 kWh-accu (zoals die van de Tesla S) binnen een kwartier kan worden opgeladen. Binnen drie tot vijf minuten kan de accu al voldoende worden opgeladen voor een actieradius van zo’n 100 km. 

Gedurende het laden wordt 400 ampère bij 1000 volt door de kabel getransporteerd. Omdat conventionele kabels, die voor lagere stroomsterktes zijn ontworpen, tijdens dit proces zouden oververhitten, zorgt Leoni ervoor dat de stroomvoerende delen actief worden gekoeld.
 
ITT Cannon kondigde aan een soortgelijke lader te introduceren die is ontworpen om 400 kW bij 400 A te leveren. Ook bij deze lader worden de relevante onderdelen gekoeld. In tegenstelling tot Leoni onthulde ITT Cannon de technische details van het systeem: De hoge energiedichtheid wordt mogelijk gemaakt door een diëlektrische koelvloeistof die door zowel de kabel als het contactsysteem stroomt.