Studententeam Forze van de TU Delft heeft met een waterstof-raceauto als eerste ter wereld een officiële autorace uitgereden. Op zaterdag 18 augustus 2018 kwam het team na een race van 60 minuten als 6e over de finish tijdens de Supercar Challenge. Tijdens deze wedstrijd nam Forze het met hun zelf ontwikkelde waterstof-raceauto op tegen conventionele benzine-racewagens. Door tijdens de kwalificaties de vierde rondetijd neer te zetten hebben de studenten laten zien dat de auto goed kon meekomen met de concurrentie.

Competitieve wagen

Dankzij een geheel nieuw bodywork en nieuwe, grotere waterstoftanks ging de race op zaterdag beter dan de studenten hadden durven hopen. De studenten mikten op het uitrijden van de 45 minuten durende race op zondag en hadden dan ook niet verwacht de langere ‘endurance race’ van zaterdag uit te rijden.
Het doel van het team dit jaar was bewijzen dat een volledige race rijden mogelijk is op waterstof en dat is gelukt. Zo’n goede prestatie geeft het team veel vertrouwen, volgend jaar zal er weer hard worden gewerkt aan verbeteringen in de auto.

Waterstof

Een waterstofauto maakt van waterstof en zuurstof (die tijdens het rijden gewoon uit de lucht wordt gehaald) in de brandstofcel elektriciteit. Deze elektriciteit wordt gebruikt om elektromotoren aan te drijven. De enige uitstoot die hierbij vrijkomt, is water. Waterstof wordt geproduceerd met elektrolyse, maar daarvoor is veel elektriciteit nodig. Het is daarom belangrijk dat de elektriciteit die wordt gebruikt om waterstof te produceren op een groene manier wordt opgewekt.

Forze Hydrogen Electric Racing

Het Forze Hydrogen Electric Racing team bestaat al sinds 2007 en heeft sindsdien acht auto’s geproduceerd. De eerste vijf auto’s waren nog compacte karts op waterstof die meededen aan een studentencompetitie. Inmiddels is de Forze wagen uitgegroeid tot een volwaardige, competitieve raceauto.
 
Video: ForzeDelft