Voor het eerst in de geschiedenis van elektrisch aangedreven voertuigen is een elektrische motor er in geslaagd om een snelheid van meer dan 200 mijl per uur te bereiken op de Bonneville Salt Flats in Utah. Met 215,960 m/h (ca. 348 km/h) wist Paul Thede, CEO van de firma Race Tech Suspension, twee maal achter elkaar een wereldrecord te bereiken. Enkele weken geleden wist hij het record op zijn naam te zetten door 206 m/h te halen met een elektrisch aangedreven motor en nu wist hij zijn eigen record nogmaals te verbeteren met bijna 10 mijl meer (Foto: Race Tech).

 

Voor Thede, die bij deze recordpoging samenwerkte met motorfabrikant Lightning Motorcycles, ging het bij deze recordpoging om meer dan de pure snelheid: "Het overschrijden van de 200 m/h-grens op een elektrische bike is meer dan alleen maar een snelheidsrecord. Het is een belangrijke stap in de richting 'groene technologie' over de hele wereld", zei hij in een interview met de racing-website lifeatspeed.com.

 

Thedes partner Richard Hatfield ontwierp de record-motor. Hij ziet het als zijn missie om elektrische motoren te ontwerpen die dezelfde prestaties kunnen leveren als hun benzine-aangedreven soortgenoten. Thede paste de motor vervolgens nog eens aan en voorzag deze van een aantal hydraulische onderdelen van Race Tech, die in deze sector wordt gerekend tot een van de leidende producenten.

 

Thede is een ex-motorcross-prof en hij heeft sinds 2005 op de Bonneville-zoutvlakte al 13 records op zijn naam gezet. Voordat Thede de 200-mijlen-barrière doorbrak, stond het wereldrecord voor elektrische motoren op iets meer dan 173 m/h (279 km/h). Ook dit record stond op zijn naam.

 

Meer info:
http://racetech.com/page/title/Land%20Speed%20Record%202011
http://lightningmotorcycle.com