Zoals de meeste van zijn concurrenten wordt ook de HT-03 warmtebeeld camera van Hti geleverd als een soort handheld pistoolscanner. Om de een of andere reden lijken deze camera's nooit op foto/videocamera's. Wat vreemd is, als je het mij vraagt, want als het zo praktisch is, waarom zien foto- en videocamera's er dan niet uit als thermische camera's? Beide maken foto's en video's, point & shoot; ze presenteren de resultaten alleen op een andere manier. De HT-03 heeft trouwens ook een normale camera voor zichtbaar licht. Maar goed...

De HT-03 warmtebeeldcamera van HTi

De camera wordt geleverd in een mooie kartonnen doos die je kunt gebruiken om het apparaat in op te bergen als je het niet nodig hebt. De doos bevat ook een Engelstalige handleiding (de camera zelf is in het Engels, Chinees, Italiaans en Duits in te stellen), een USB-kabel en een USB-voedingsadapter. Die in mijn doos heeft Amerikaanse stekkers, dus afhankelijk van waar je woont heb je misschien een verloopstekkertje nodig voor de adapter.

ht-03 thermal imaging camera features
Voor- en achterzijde van de HT-03 warmtebeeldcamera. Bedien de trekker 2 seconden om de LED aan of uit te schakelen.

Interessant is dat de doos een kaart in het Chinees en Engels bevat met gedetailleerde instructies voor het vinden van lekken in elektrische of hydronische vloerverwarmingssystemen. Is dit een aanwijzing voor de doelgroep van dit product?

Eerste gebruik

Na het opladen van de (uitneembare!) batterij van de HT-03 (2200 mAh, goed voor 2 tot 3 uur) kon ik hem aanzetten. Dat duurt wat lang, want je moet de aan/uit-knop minstens vier seconden indrukken. Daarna duurt het nog eens bijna 15 seconden voordat je de camera kunt gaan gebruiken. (Het uitschakelen duurt ook lang.)

De HT-03 heeft een groot scherm

Het 2,1" display (240 x 320 pixels; 120 x 90 pixels infrarood resolutie, 160 x 120 voor de HT-04D) toont een live warmtebeeld. De temperatuur in het midden wordt getoond, samen met de laagste en hoogste waarden in het beeld. Deze twee waarden hebben de neiging veel rond te springen, wat storend kan zijn, en daarom kun je ze in het instellingenmenu uitschakelen. Maar deze waarden blijven zichtbaar onderaan het scherm.

De HT-03 heeft twee temperatuurbereiken: -20 °C tot +120 °C en 120 °C tot 550 °C. Dit is wat deze camera voor mij interessant maakt, want ik heb ondervonden dat een bovengrens van 120 °C een beetje krap kan zijn (laat staan die camera's die maximaliseren bij 85 °C of zo). Natuurlijk kun je overschakelen op Fahrenheit als je dat liever hebt (de beeldbewerkingssoftware kan ook in Kelvin weergeven).

ht-03 infrared cat.
Wat is de emissiviteitswaarde van een kat?

Zichtbaar licht camera

De geïntegreerde zichtbaar licht camera (640 x 480) is praktisch omdat die gemixt kan worden met het warmtebeeld, zodat je kunt zien waar je op richt. Een warmtebeeld kan wat verwarrend zijn, en deze optie neemt dat weg. Er zijn vijf mixniveaus, van alleen zichtbaar licht tot alleen thermisch in stappen van 25%.

Naast het mixen van de twee beelden kun je de helderheid van het scherm in drie stappen aanpassen, en kun je een andere temperatuur-kleur toewijzing kiezen. Navigeren door de menu's is eenvoudig en intuïtief.

De emissiviteit instelling is belangrijk

De optie van het emissiviteitsmenu is belangrijk. Zoals bij elk meetapparaat geldt: als je niet weet wat je doet, verwacht dan geen supernauwkeurige resultaten. Voor een infrarood beeldcamera als de HT-03 is de emissiviteit van het te meten object belangrijk om nauwkeurige temperaturen te verkrijgen. Niet elk oppervlak heeft dezelfde waarde. Op de HT-03 kun je de emissiviteit instellen van 0,01 tot 1,00, of je kunt een van de vier voorinstellingen kiezen. De handleiding bevat een lijst met emissiviteitswaarden voor veel voorkomende materialen.

Beeld en video vastleggen

Foto's worden gemaakt, of, zo je wilt, beelden worden vastgelegd, door de trekker over te halen. Je moet bevestigen of je ze wilt bewaren (als JPG). Voor het opnemen van een video (MP4) haal je de trekker een paar seconden over en bevestig je daarna (of niet). Opgenomen video's en foto's kunnen worden weergegeven op het scherm, of je kunt ze downloaden naar een computer. De camera heeft ongeveer 3 GB eMMC geheugen beschikbaar voor je opnames.

IR ImageTools PC utility
Is dit een geest? Nee, het is gewoon mijn reflectie in het raam. De mix instellingen werken ook op vastgelegde beelden.

De HT-03 bevat een PC-hulpprogramma

Na aansluiting van de HT-03 op een computer wordt hij gedetecteerd als een externe schijf met beelden in de map IMGS en video's in de map VIDEOS. De drive bevat ook een beeldverwerkingsprogramma IR ImageTools. Als je dat installeert, kun je je schermopnamen visualiseren (niet de video's). Nu kun je metingen doen in punten of in gebieden die je in het beeld kunt tekenen. Een interessante functie hier is de mix-schuifregelaar. Daarmee kun je de mix tussen het thermische en het normale beeld aanpassen. Dit is niet mogelijk met een normale JPG viewer.

Samenvatting

De HT-03 warmtebeeld camera is een betaalbaar en gebruiksvriendelijk apparaat met enkele praktische functies waarmee beelden kunnen worden vastgelegd en video's kunnen worden opgenomen. Hij bestrijkt een breed temperatuurbereik van -20 °C tot 550 °C met een resolutie van 0,1 °C en een precisie van ±2%. Met zijn emissiviteitsinstellingen kun je de camera afstemmen op het onderwerp voor de best mogelijke precisie. En, zoals met elk precisie-instrument, neem de tijd om te leren hoe je het beste resultaat kunt bereiken.

Vertaling: Hans Adams