​Geschikt voor beginners

De montage is simpel omdat alle kwetsbare onderdelen al op de printplaat zijn voorgemonteerd. Er hoeven alleen nog maar vier drukknoppen, twee led’s, een luidspreker en een potentiometer volgens de aanwijzingen in de handleiding te worden gesoldeerd. Zelfs als u de tijd neemt om de instructies goed te lezen, en het soldeerwerk met zorg uit te voeren, bent u binnen een half uur klaar.

Er zijn geen speciale gereedschappen nodig: een kniptang, pincet, soldeerbout, kleine kruiskopschroevendraaier en wat lijm, dat is alles. O, ja er zijn ook nog drie AA-batterijen nodig voor de voeding van dit kleine elektronische digitale (muziek)instrument. En het werkt! Mocht er toch geen geluid uit de luidspreker komen, dan vindt u in de handleiding waardevolle aanwijzingen over de mogelijke oorzaak.

Als de spanning is ingeschakeld doet de mini-synth wat er is gezegd: de noten van de majeurtoonladder over twee octaven. Om van de ene octaaf naar de andere over te gaan moet u op de knop ‘octave’ drukken en deze ingedrukt houden. Hetzelfde geldt voor de andere knop met de aanduidingen # en b (voor kruis en mol). Alles werkt zoals in de handleiding beschreven staat, maar om er vervolgens echt muziek mee te maken is een stap die ik niet heb kunnen zetten. In het algemeen gaat me dit vrij gemakkelijk af, want alles wat geluid maakt en waar je mee kunt spelen fascineert me, maar in dit geval kun je alleen maar een melodie spelen in majeur en dan nog binnen de grenzen van één octaaf.

En het geluid?

Met de effecten ‘tremolo’ en ‘envelope’ zou het op het muzikale vlak mogelijk nog interessant en educatief kunnen worden. Het experimenteren met geluiden met een synthesizer bestaat immers voor het grootste deel uit het moduleren van de toonhoogte (frequentie) en het volume (amplitude). En dit is wat de twee knoppen rechts van het klavier worden geacht te doen. Het zijn twee incrementele regelingen, in stappen van 0 tot 10. Helaas, bij de 11e stap gaat u in één klap van het maximum terug naar nul, iets dat bij muziek niet logisch is.
Dit is echt jammer, want als de ontwerper inplaats van deze onpraktische drukknoppen twee potentiometers had gebruikt, zouden deze effecten leuke muzikale resultaten kunnen opleveren.
Noot: Zoals vaker gebeurt, zijn de betekenissen van de woorden tremolo en envelope omgewisseld. Wat tremolo wordt genoemd is in de terminologie van elektronische strijkinstrumenten een vibrato (lichte modulatie van de frequentie), en wat envelope wordt genoemd is in werkelijkheid...tremolo (modulatie van de amplitude). Bij instrumentale muziek wordt tremolo als een soort versiering gebruikt.